A használtkerékpár-vásárlás kisokosának elkészítésében Szentirmay Attila, a speedbike.hu munkatársa volt segítségünkre, hiszen a cégnek külön, használt darabokkal foglalkozó boltja is van, rengeteg kerékpár fordul meg a kezeik között, mire új tulajdonosához kerül. Ennek kapcsán pedig megpróbáltuk pontokba szedni a legfontosabb tudnivalókat.
- Az első, hogy átmozgatjuk a kerékpárt, megnézzük, mi lóg rajta. Oda kell figyelni a kormánycsapágyra, a kerékagyra, illetve a hajtómű kotyogására, ekkor már kiderülhet, hogy cserélni kell, vagy csak segíteni rajta, hogy jobban működjön.
- A láncnyomásmérővel megállapítható, hogy mennyire futott sokat a kerékpár. Persze ilyen eszköz nincs minden háztartásban, a szervizek viszont tudnak benne segíteni.
- Sokat számít, hogy milyen forrásból veszünk kerékpárt. Ha ezzel foglalkozó üzletből, akkor nyugodtabbak lehetünk, viszont ha például internetről rendelünk, annak lehetnek buktatói. A váz száma alapján lehet egy kicsit kutakodni a kerékpár előéletéről, ilyenkor az is kiderülhet, hogy lopott a gép, ez esetben vissza is juttathatjuk a tulajdonosnak.
- A gumit összenyomva látszik, mennyire használt, és szabad-e tovább futnia.
- Ha behúzzuk az első féket, és a másik kezünkkel megmozgatjuk a kormánycsapágyat, érezzük, hogy simán forog-e, vagy valahol megáll – ha nagyon erősen be van állva, akkor cserélni kell. Egy kormánycsapágy 1500 forinttól kezdődik, a közepes kategória 4-6000 forint. Lehet, hogy ezek apróságoknak tűnnek, de ha összeadódik a sok kicsi, könnyen rákölthetünk még egyszer annyit a használt bringára, mint amennyiért vettük.
- A hagyományos fékeknél körömmel érdemes megnézni a gumit: ha túl kemény, és kezd bakelithatású lenni, akkor már nem tudunk fékezni, mert nem tapad az anyag a felnihez.
- A vázat is átnézhetjük, de ott még a szakértőkel is előfordulhat, hogy nem veszik észre az esetleges korábbi sérülést. A komolyabb karbon- vagy alumíniumvázaknál a recsegés-ropogás utalhat sérülésre.
- A hajtóműnél a pedál alsó holtpontját kell nézni, ha a ráüléskor kattog, a középrésznek lehet baja.
- Nagyobb gond lehet, ha a lánc el van kopva, mert előfordulhat, hogy ha elöl nagy tányéron, hátul meg kicsin van a lánc, egy erőteljesebb taposás után beragad – ilyenkor lehet lefejelni a kormányt…
- Az első váltóval nem szokott probléma lenni, a hátsót pedig oldalirányba mozgatva érdemes megnézni; ha túl nagy a mozgás, az is javításra, cserére szorul.
- A kerekeknél nézzük meg, nincs-e nyolcas vagy tojás benne – ez a függőleges kilengésnél látszik. Ha minél hosszabb szakaszon látjuk benne a nyolcast, annál könnyebb javítani, hiszen így több küllőt lehet visszaalakítani, hogy megfelelően tartson – de ha nem megy, a felnicsere is aktuális lehet.