Erre figyelj a vásárláskor!

Rác BenedekRác Benedek
Vágólapra másolva!
2018.07.01. 11:42
A használt kerékpár vásárlásakor sok fontos apróságot érdemes ellenőrizni a megfelelő választáshoz, de az sem baj, ha szakemberrel nézetjük át a megvenni kívánt gépet. Tíz plusz egy tipp bringavásárlás előtt állóknak.

A használtkerékpár-vásárlás kisokosának elkészítésében Szentirmay Attila, a speedbike.hu munkatársa volt segítségünkre, hiszen a cégnek külön, használt darabokkal foglalkozó boltja is van, rengeteg kerékpár fordul meg a kezeik között, mire új tulajdonosához kerül. Ennek kapcsán pedig megpróbáltuk pontokba szedni a legfontosabb tudnivalókat.


  1. Az első, hogy átmozgatjuk a kerékpárt, megnézzük, mi lóg rajta. Oda kell figyelni a kormánycsapágyra, a kerékagyra, illetve a hajtómű kotyogására, ekkor már kiderülhet, hogy cserélni kell, vagy csak segíteni rajta, hogy jobban működjön.

  2. A láncnyomásmérővel megállapítható, hogy mennyire futott sokat a kerékpár. Persze ilyen eszköz nincs minden háztartásban, a szervizek viszont tudnak benne segíteni.

  3. Sokat számít, hogy milyen forrásból veszünk kerékpárt. Ha ezzel foglalkozó üzletből, akkor nyugodtabbak lehetünk, viszont ha például internetről rendelünk, annak lehetnek buktatói. A váz száma alapján lehet egy kicsit kutakodni a kerékpár előéletéről, ilyenkor az is kiderülhet, hogy lopott a gép, ez esetben vissza is juttathatjuk a tulajdonosnak.

  4. A gumit összenyomva látszik, mennyire használt, és szabad-e tovább futnia.

  5. Ha behúzzuk az első féket, és a másik kezünkkel megmozgatjuk a kormánycsapágyat, érezzük, hogy simán forog-e, vagy valahol megáll – ha nagyon erősen be van állva, akkor cserélni kell. Egy kormánycsapágy 1500 forinttól kezdődik, a közepes kategória 4-6000 forint. Lehet, hogy ezek apróságoknak tűnnek, de ha összeadódik a sok kicsi, könnyen rákölthetünk még egyszer annyit a használt bringára, mint amennyiért vettük.

  6. A hagyományos fékeknél körömmel érdemes megnézni a gumit: ha túl kemény, és kezd bakelithatású lenni, akkor már nem tudunk fékezni, mert nem tapad az anyag a felnihez.

  7. A vázat is átnézhetjük, de ott még a szakértőkel is előfordulhat, hogy nem veszik észre az esetleges korábbi sérülést. A komolyabb karbon- vagy alumíniumvázaknál a recsegés-ropogás utalhat sérülésre.

  8. A hajtóműnél a pedál alsó holtpontját kell nézni, ha a ráüléskor kattog, a középrésznek lehet baja.

  9. Nagyobb gond lehet, ha a lánc el van kopva, mert előfordulhat, hogy ha elöl nagy tányéron, hátul meg kicsin van a lánc, egy erőteljesebb taposás után beragad – ilyenkor lehet lefejelni a kormányt…

  10. Az első váltóval nem szokott probléma lenni, a hátsót pedig oldalirányba mozgatva érdemes megnézni; ha túl nagy a mozgás, az is javításra, cserére szorul.

  11. A kerekeknél nézzük meg, nincs-e nyolcas vagy tojás ­benne – ez a függőleges kilengésnél látszik. Ha minél hosszabb szakaszon látjuk benne a nyolcast, annál könnyebb javítani, hiszen így több küllőt lehet visszaalakítani, hogy megfelelően tartson – de ha nem megy, a felnicsere is aktuális lehet.


 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik