Koronavírus: hogyan írja át a járvány a 2020-as idényt az autósportban?

Vágólapra másolva!
2020.03.23. 20:03
null
Ausztráliában közvetlenül az idény kezdete előtt kellett lefújni az F1-es versenyt (Fotók: AFP)
A koronavírus-járvány globális terjedése gyakorlatilag felfüggesztette a világ (főként professzionális) sportéletét. Számtalan sportágban szünetelnek a bajnokságok, vagy éppen törlik az eseményeket, és ez alól az autósport sem kivétel. Egyesek, mint például a Formula E vezetői, időben felkészültek a sorozat felfüggesztésére, ellentétben a Formula–1 illetékeseivel, akik korábban a végsőkig harcoltak az idénynyitó megrendezéséért. Az alábbi cikkünkből átfogó képet kaphatnak arról, hogyan hatott a koronavírus a nemzetközi autósportra.

 

A MELBOURNE-I SZAPPANOPERA UTÁN IDŐBEN KAPCSOLT AZ F1?

A koronavírus globális szintű terjedésének árnyékában, de nagyjából a megszokottak szerint kezdhette volna meg az idényt a királykategória mezőnye március közepén Ausztráliában. A csapatok időben megérkeztek Melbourne-be, ám hamar kiderült, hogy a Haas és McLaren több alkalmazottja is a koronavírus tüneteit produkálta. Végül azonban csak az utóbbi istálló egyik tagjának lett pozitív a tesztje, ami miatt viszont a McLarennél bejelentették: nem indulnak az Ausztrál GP-n.

Nem sokkal később a többi csapat is kételkedni kezdett abban, hogy jó ötlet-e megrendezni a versenyhétvégét, az FIA viszont csak hosszas vonakodás után jelentette be a program törlését. A mezőny így hiába utazott el Ausztráliába, nagyjából két nappal az után, hogy megérkeztek, csomagolhattak is a hazainduláshoz. Ráadásul a Melbourne-ből hazatérő csapattagok nagy része önkéntes karanténba vonult, és később az istállók gyárait is több hétre bezárták, nehogy valaki tovább terjessze a vírust.

EGY LEHETSÉGES MÓD A PÓTLÁSOKRA

Az Autosport egy korábbi cikkében – amikor még nem volt biztos az azerbajdzsáni hétvége elhalasztása és a monacói törlése – így vázolta fel az idény lehetséges alakulását:

(Június 7.: Azeri Nagydíj)
Június 14.: Kanadai Nagydíj
Június 28.: Francia Nagydíj
Július 5.: Osztrák Nagydíj
Július 19.: Brit Nagydíj
Augusztus 2.: Magyar Nagydíj
Augusztus 16.: Holland Nagydíj*
Augusztus 30.: Belga Nagydíj
Szeptember 6.: Olasz Nagydíj
Szeptember 20.: Szingapúri Nagydíj
Szeptember 27.: Orosz Nagydíj
Október 11.: Japán Nagydíj
Október 25.: Amerikai Nagydíj
November 1.: Mexikói Nagydíj
November 15.: Brazil Nagydíj
November 29.: Vietnámi Nagydíj*
December 6.: Kínai Nagydíj*

December 13.: Abu-dzabi Nagydíj*
*új időpontban

Törölve:

Március 15.: Ausztrál Nagydíj
Március 22.: Bahreini Nagydíj
Május 10.: Spanyol Nagydíj?
Május 24.: Monacói Nagydíj?

 

Az, hogy a világszerte kialakult helyzetre nem reagált hamarabb a Formula–1 vezetősége, nem volt éppen felelősségteljes tett, azóta viszont egyre több futam elhalasztását jelentették be, vagyis próbálják újjáépíteni, amit Ausztráliában leromboltak a hírnevükből. Jelen állás szerint 2020-ban biztosan nem lesz verseny Monacóban, a többi helyszín (Ausztrália, Bahrein, Vietnám, Kína, Hollandia, Spanyolország és Azerbajdzsán) azonban még otthont adhat F1-es futamnak, csupán az a kérdés, hogy ennyi hétvége pótlása hogyan férne bele az amúgy is sűrű versenynaptárba.

Egyrészt felmerült, hogy kétnapos fordulókat rendeznének, az pedig már biztos, hogy törölték – vagyis egész pontosan előrehozták tavaszra – az augusztusi nyári szünetet. Így felszabadult néhány hétvége, amelyeken lehetne pótolna pár viadalt, de az is lehet, hogy ezt éppen a csapatok vétózzák meg. A Kínai GP kapcsán már jelezték, hogy logisztikailag nem lenne éppen előnyös, ha például az európai versenyek között kellene egyszer csak „átcuccolniuk” Ázsiába. S mivel Ross Brawn, az F1 sportigazgatója korábban leszögezte, hogy nem rendeznek futamot ott, ahol akár csak egy csapat nem jelenik meg, nem lesz könnyű megvalósítani, amit a Liberty Media tervezett, azaz hogy a futamok nagy részét megpróbálják később pótolni.

Pillanatnyilag tehát úgy áll, hogy csak június közepén rajtol az F1 2020-as idénye – igaz, már az is felvetődött, hogy a Kanadai Nagydíj megrendezése is veszélybe került. Akár így lesz, akár nem, ha a nyár közepén végre kezdetét veszi a szezon, akkor november végéig (amikorra az idényzáró Abu-dzabi GP-t tervezték) igencsak sűrű lesz a program. Ez természetesen a következő évadra való felkészülést is átírja, ami miatt az évek óta tervezett 2021-es nagy szabályváltozásokat is el kellett halasztani egy esztendővel.

AKIK IDŐBEN REAGÁLTAK – FELFÜGGESZTETTÉK A FORMULA E-S IDÉNYT

A Formula E vezetősége az elsők között törölt versenyhétvégét a koronavírus-járvány miatt. Már február elején közölték, hogy nem utazik el a mezőny Szanjába, a kínai helyszínre. Ezt a fordulót éppen az olaszországi követte volna a naptárban, de miután a vírus lecsapott a dél-európai országra is, azt a futamot sem rendezték meg.

Mindez alapján úgy tűnt, hogy április 18-án folytatódhat a szezon Párizsban, Alejandro Agag, a Formula E elnöke azonban március közepén bejelentette: az idényt legalább két hónapra felfüggesztik. Emiatt a franciaországi és a dél-koreai viadal is kikerült a programból, a sorozat leghamarabb június 6-án, Jakartában folytatódhat. Vagyis folytatódhatott volna, hiszen a legfrissebb hírek szerint a helyi szervezők a futam elhalasztását kérték, tehát a következő állomás Berlin lehet június 21-én.

A Formula E-ben elsőként lépték meg a szezon felfüggesztését
A Formula E-ben elsőként lépték meg a szezon felfüggesztését

 

Azt most nehéz lenne megállapítani, hogy ez alapján hogyan néz ki a folytatás. Annyi biztos, hogy Kína erre az évre biztosan kikerült a Formula E naptárából, ám a többi futam esetében egyelőre csak halasztásról beszélhetünk. A pótlást érintő esetleges dátumokról még nem tudni.

A Formula E vezetőségéről viszont összességében el lehet mondani, hogy következetesen áll a járvány okozta helyzethez. Nem fél nehéz döntéseket hozni, és időben tájékoztat mindenkit a fejleményekről. A Formula–1 irányítóiból éppen ez hiányzott, amikor felelőtlenül engedték, hogy a mezőny elutazzon az idénynyitó helyszínére, majd többórányi várakozás és felesleges körök lefutása után bejelentették, ami addigra már nyilvánvaló volt – törölni kell a versenyhétvége programját.

A FORMULA E 2019−2020-AS SZEZONJÁNAK VERSENYEI, GYŐZTESEI
A bajnokság élmezőnye 5 verseny után: 1. António Félix da Costa (portugál, DS Techeetah) 67 pont, 2. Mitch Evans (új-zélandi, Jaguar) 56 pont, 3. Alexander Sims (brit, BMW Andretti) 46 pont, 4. Maximilian Günther (német, BMW Andretti) 44 pont, 5. Lucas di Grassi (brazil, Audi) 38 pont, 6. Stoffel Vandoorne (belga, Mercedes) 38 pont
Pole Győzelem
November 22–23. Rijád, Szaúd-ArábiaSims Bird
SimsSims
Január 18. Santiago, Chile Evans
Günther
Február 15. Mexikóváros, Mexikó Lotterer
Evans
Február 29. Marrákes, Marokkó Da Costa
Da Costa
Március 21.
Szanja, Kína
TÖRÖLTÉK
Április 4. Róma, Olaszország ELHALASZTOTTÁK
Április 18. Párizs, Franciaország ELHALASZTOTTÁK
Május 3. Szöul, Dél-Korea ELHALASZTOTTÁK
Június 6. Jakarta, Indonézia ELHALASZTOTTÁK
Június 21. Berlin, Németország
Július 11.New York, Egyesült Államok
Július 25–26.
London, Nagy-Britannia


A WTCR-BEN TARTANI AKARJÁK MAGUKAT A FUTAMOK SZÁMÁHOZ

Sokaktól eltérő módot választottak a túraautó-világkupában arra, hogy bár kissé átalakítva, de nagyjából a tervezetthez hasonló rendszerben tartsák meg a versenyeket. Az idénynyitónak otthont adó Marrákes már korábban kikerült a naptárból – igaz, emögött nem a koronavírus-járvány állt. A magyarországi hétvégét a hazánkban a közelmúltban kialakult helyzet és központi intézkedések miatt kellett törölni, azóta pedig az is biztossá vált, hogy idén Németországban sem csap össze a mezőny.

Michelisz Norbert (középen) idei versenyeit „tömbösítették
Michelisz Norbert (középen) idei versenyeit „tömbösítették" a WTCR-ben

 

Francois Ribeiro, a sorozat promótere akkor úgy nyilatkozott: továbbra is az a céljuk, hogy meglegyen 20 futam 2020-ban, ezért Portugáliában és Ausztriában kettő helyett három versenyt és egy-egy plusz időmérőt rendeznek. Módosítás volt a 2020-as idényre, hogy nem három, hanem csupán két futamon csap össze a mezőny a hétvégéken, de az említett két helyszínen átmenetileg visszatérnek a tavalyi lebonyolítási szisztémához annak érdekében, hogy tartsák magukat a korábban eltervezett versenyszámhoz. A hungaroringi futamokat Spanyolországban pótolják, míg mivel a marokkói állomást már korábban törölték, annak versenyei nem kerülnek pótlásra. Eszerint úgy tűnik, hogy idén láthatunk 20 WTCR-futamot, csak a tervezett 11 helyszín helyett 8 pályán védheti meg a tavalyi bajnoki címét Michelisz Norbert.

A WTCR 2020-AS VERSENYNAPTÁRA
Április 3–5.:
Marokkó, Marrákes*
Április 24–26.:
Magyarország, Hungaroring*
Május 21–23.: Németország, Nürburgring-Nordschleife*
Június 5–7.: Szlovákia, Slovakia Ring
Június 19–21.: Portugália, Vila Real**
Július 3–5.: Spanyolország, MotorLand Aragón**
Július 24–26.: Ausztria, Salzburgring**
Szeptember 18–20.: Kína, Ningpo
Október 16–18.: Dél-Korea, Indzse
November 19–22.: Makaó
December 10–13.: Malajzia, Sepang

* a versenyhétvégét törölték
** a versenyhétvégén a többitől eltérően több futamot rendeznek

ELNAPOLTÁK A LEGENDÁS HOSSZÚTÁVÚ VERSENYEKET IS

Az Amerikai Egyesült Államok március közepén jelentette be, hogy 26 európai országból érkező személyeket nem enged át a határon, ami hatással volt az 1000 mérföldes sebringi versenyre is – az eseményt törölni kellett.

A Le Mans-i 24 órás viadalra szerencsére nem ez a sors várt. Annyi biztos, hogy a június közepére tervezett futamot nem tartják meg az eredeti időpontjában, de sikerült neki új hétvégét találni: a legendás versenyt szeptember 19–20-án rendezik meg. Ez azonban annyi negatívummal jár, hogy az őszi időpont miatt a mezőnynek néhány órával többet kell majd sötétben vezetnie, mintha nyáron lett volna a futam.

Egy másik neves eseményt, a spa-francorchamps-i 6 órás versenyt – amely szintén a hosszútávú világbajnokság (WEC) egyik állomása – április 25-ről kellett átrakni, azt viszont egyelőre nem tudni, hogy mikorra.

A május 24-re tervezett Indy 500 időpontját egyelőre nem módosították, ám az IndyCarban is el kellett halasztani több fordulót. Ugyanez a helyzet más sorozatokban – ide tartozik a rali-világbajnokság, a NASCAR és a brit túraautó-kupa (BTCC) is.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik