A MELBOURNE-I SZAPPANOPERA UTÁN IDŐBEN KAPCSOLT AZ F1?
A koronavírus globális szintű terjedésének árnyékában, de nagyjából a megszokottak szerint kezdhette volna meg az idényt a királykategória mezőnye március közepén Ausztráliában. A csapatok időben megérkeztek Melbourne-be, ám hamar kiderült, hogy a Haas és McLaren több alkalmazottja is a koronavírus tüneteit produkálta. Végül azonban csak az utóbbi istálló egyik tagjának lett pozitív a tesztje, ami miatt viszont a McLarennél bejelentették: nem indulnak az Ausztrál GP-n.
Nem sokkal később a többi csapat is kételkedni kezdett abban, hogy jó ötlet-e megrendezni a versenyhétvégét, az FIA viszont csak hosszas vonakodás után jelentette be a program törlését. A mezőny így hiába utazott el Ausztráliába, nagyjából két nappal az után, hogy megérkeztek, csomagolhattak is a hazainduláshoz. Ráadásul a Melbourne-ből hazatérő csapattagok nagy része önkéntes karanténba vonult, és később az istállók gyárait is több hétre bezárták, nehogy valaki tovább terjessze a vírust.
Az Autosport egy korábbi cikkében – amikor még nem volt biztos az azerbajdzsáni hétvége elhalasztása és a monacói törlése – így vázolta fel az idény lehetséges alakulását: (Június 7.: Azeri Nagydíj)
|
Az, hogy a világszerte kialakult helyzetre nem reagált hamarabb a Formula–1 vezetősége, nem volt éppen felelősségteljes tett, azóta viszont egyre több futam elhalasztását jelentették be, vagyis próbálják újjáépíteni, amit Ausztráliában leromboltak a hírnevükből. Jelen állás szerint 2020-ban biztosan nem lesz verseny Monacóban, a többi helyszín (Ausztrália, Bahrein, Vietnám, Kína, Hollandia, Spanyolország és Azerbajdzsán) azonban még otthont adhat F1-es futamnak, csupán az a kérdés, hogy ennyi hétvége pótlása hogyan férne bele az amúgy is sűrű versenynaptárba.
Egyrészt felmerült, hogy kétnapos fordulókat rendeznének, az pedig már biztos, hogy törölték – vagyis egész pontosan előrehozták tavaszra – az augusztusi nyári szünetet. Így felszabadult néhány hétvége, amelyeken lehetne pótolna pár viadalt, de az is lehet, hogy ezt éppen a csapatok vétózzák meg. A Kínai GP kapcsán már jelezték, hogy logisztikailag nem lenne éppen előnyös, ha például az európai versenyek között kellene egyszer csak „átcuccolniuk” Ázsiába. S mivel Ross Brawn, az F1 sportigazgatója korábban leszögezte, hogy nem rendeznek futamot ott, ahol akár csak egy csapat nem jelenik meg, nem lesz könnyű megvalósítani, amit a Liberty Media tervezett, azaz hogy a futamok nagy részét megpróbálják később pótolni.
Pillanatnyilag tehát úgy áll, hogy csak június közepén rajtol az F1 2020-as idénye – igaz, már az is felvetődött, hogy a Kanadai Nagydíj megrendezése is veszélybe került. Akár így lesz, akár nem, ha a nyár közepén végre kezdetét veszi a szezon, akkor november végéig (amikorra az idényzáró Abu-dzabi GP-t tervezték) igencsak sűrű lesz a program. Ez természetesen a következő évadra való felkészülést is átírja, ami miatt az évek óta tervezett 2021-es nagy szabályváltozásokat is el kellett halasztani egy esztendővel.
AKIK IDŐBEN REAGÁLTAK – FELFÜGGESZTETTÉK A FORMULA E-S IDÉNYT
A Formula E vezetősége az elsők között törölt versenyhétvégét a koronavírus-járvány miatt. Már február elején közölték, hogy nem utazik el a mezőny Szanjába, a kínai helyszínre. Ezt a fordulót éppen az olaszországi követte volna a naptárban, de miután a vírus lecsapott a dél-európai országra is, azt a futamot sem rendezték meg.
Mindez alapján úgy tűnt, hogy április 18-án folytatódhat a szezon Párizsban, Alejandro Agag, a Formula E elnöke azonban március közepén bejelentette: az idényt legalább két hónapra felfüggesztik. Emiatt a franciaországi és a dél-koreai viadal is kikerült a programból, a sorozat leghamarabb június 6-án, Jakartában folytatódhat. Vagyis folytatódhatott volna, hiszen a legfrissebb hírek szerint a helyi szervezők a futam elhalasztását kérték, tehát a következő állomás Berlin lehet június 21-én.
Azt most nehéz lenne megállapítani, hogy ez alapján hogyan néz ki a folytatás. Annyi biztos, hogy Kína erre az évre biztosan kikerült a Formula E naptárából, ám a többi futam esetében egyelőre csak halasztásról beszélhetünk. A pótlást érintő esetleges dátumokról még nem tudni.
A Formula E vezetőségéről viszont összességében el lehet mondani, hogy következetesen áll a járvány okozta helyzethez. Nem fél nehéz döntéseket hozni, és időben tájékoztat mindenkit a fejleményekről. A Formula–1 irányítóiból éppen ez hiányzott, amikor felelőtlenül engedték, hogy a mezőny elutazzon az idénynyitó helyszínére, majd többórányi várakozás és felesleges körök lefutása után bejelentették, ami addigra már nyilvánvaló volt – törölni kell a versenyhétvége programját.
A bajnokság élmezőnye 5 verseny után: 1. António Félix da Costa (portugál, DS Techeetah) 67 pont, 2. Mitch Evans (új-zélandi, Jaguar) 56 pont, 3. Alexander Sims (brit, BMW Andretti) 46 pont, 4. Maximilian Günther (német, BMW Andretti) 44 pont, 5. Lucas di Grassi (brazil, Audi) 38 pont, 6. Stoffel Vandoorne (belga, Mercedes) 38 pont | |||
Pole | Győzelem | ||
November 22–23. | Rijád, Szaúd-Arábia | Sims | Bird |
Sims | Sims | ||
Január 18. | Santiago, Chile | Evans | Günther |
Február 15. | Mexikóváros, Mexikó | Lotterer | Evans |
Február 29. | Marrákes, Marokkó | Da Costa | Da Costa |
Március 21. | Szanja, Kína | TÖRÖLTÉK | |
Április 4. | Róma, Olaszország | ELHALASZTOTTÁK | |
Április 18. | Párizs, Franciaország | ELHALASZTOTTÁK | |
Május 3. | Szöul, Dél-Korea | ELHALASZTOTTÁK | |
Június 6. | Jakarta, Indonézia | ELHALASZTOTTÁK | |
Június 21. | Berlin, Németország | ||
Július 11. | New York, Egyesült Államok | ||
Július 25–26. | London, Nagy-Britannia |
A WTCR-BEN TARTANI AKARJÁK MAGUKAT A FUTAMOK SZÁMÁHOZ
Sokaktól eltérő módot választottak a túraautó-világkupában arra, hogy bár kissé átalakítva, de nagyjából a tervezetthez hasonló rendszerben tartsák meg a versenyeket. Az idénynyitónak otthont adó Marrákes már korábban kikerült a naptárból – igaz, emögött nem a koronavírus-járvány állt. A magyarországi hétvégét a hazánkban a közelmúltban kialakult helyzet és központi intézkedések miatt kellett törölni, azóta pedig az is biztossá vált, hogy idén Németországban sem csap össze a mezőny.
Francois Ribeiro, a sorozat promótere akkor úgy nyilatkozott: továbbra is az a céljuk, hogy meglegyen 20 futam 2020-ban, ezért Portugáliában és Ausztriában kettő helyett három versenyt és egy-egy plusz időmérőt rendeznek. Módosítás volt a 2020-as idényre, hogy nem három, hanem csupán két futamon csap össze a mezőny a hétvégéken, de az említett két helyszínen átmenetileg visszatérnek a tavalyi lebonyolítási szisztémához annak érdekében, hogy tartsák magukat a korábban eltervezett versenyszámhoz. A hungaroringi futamokat Spanyolországban pótolják, míg mivel a marokkói állomást már korábban törölték, annak versenyei nem kerülnek pótlásra. Eszerint úgy tűnik, hogy idén láthatunk 20 WTCR-futamot, csak a tervezett 11 helyszín helyett 8 pályán védheti meg a tavalyi bajnoki címét Michelisz Norbert.
A WTCR 2020-AS VERSENYNAPTÁRA
Április 3–5.: Marokkó, Marrákes*
Április 24–26.: Magyarország, Hungaroring*
Május 21–23.: Németország, Nürburgring-Nordschleife*
Június 5–7.: Szlovákia, Slovakia Ring
Június 19–21.: Portugália, Vila Real**
Július 3–5.: Spanyolország, MotorLand Aragón**
Július 24–26.: Ausztria, Salzburgring**
Szeptember 18–20.: Kína, Ningpo
Október 16–18.: Dél-Korea, Indzse
November 19–22.: Makaó
December 10–13.: Malajzia, Sepang
* a versenyhétvégét törölték
** a versenyhétvégén a többitől eltérően több futamot rendeznek
ELNAPOLTÁK A LEGENDÁS HOSSZÚTÁVÚ VERSENYEKET IS
Az Amerikai Egyesült Államok március közepén jelentette be, hogy 26 európai országból érkező személyeket nem enged át a határon, ami hatással volt az 1000 mérföldes sebringi versenyre is – az eseményt törölni kellett.
A Le Mans-i 24 órás viadalra szerencsére nem ez a sors várt. Annyi biztos, hogy a június közepére tervezett futamot nem tartják meg az eredeti időpontjában, de sikerült neki új hétvégét találni: a legendás versenyt szeptember 19–20-án rendezik meg. Ez azonban annyi negatívummal jár, hogy az őszi időpont miatt a mezőnynek néhány órával többet kell majd sötétben vezetnie, mintha nyáron lett volna a futam.
Egy másik neves eseményt, a spa-francorchamps-i 6 órás versenyt – amely szintén a hosszútávú világbajnokság (WEC) egyik állomása – április 25-ről kellett átrakni, azt viszont egyelőre nem tudni, hogy mikorra.
A május 24-re tervezett Indy 500 időpontját egyelőre nem módosították, ám az IndyCarban is el kellett halasztani több fordulót. Ugyanez a helyzet más sorozatokban – ide tartozik a rali-világbajnokság, a NASCAR és a brit túraautó-kupa (BTCC) is.