Ideálisan szeles időben, 516 hajó részvételével rajtolt el csütörtök reggel Európa legnagyobb hagyományokra visszatekintő és leghosszabb tókerülő versenye, a Kékszalag, amelynek mezőnye arra vállalkozott, hogy Füredről indulva körbehajózza a Balatont. Előzetesen hat-hét esélyesről beszéltek a szakemberek: a győzelmet végül magabiztosan, nagy előnnyel szerezte meg a tizedik születésnapját idén ünneplő Raiffeisen Fifty-Fifty.
A sors úgy tűnik, ismétli önmagát, hiszen 2012-ben, a bemutatkozó évében a Kékszalag rajtja előtt mindössze 45 percet tudott vitorlázni a hajóval a csapat, s akkor megdöntötte az 57 éve fennálló rekordot, amit két évvel később, 2014-ben újra megjavított. Most két nappal a Kékszalag rajtja előtt tudott vízre szállni a súlycsökkentés miatt a korábbinál majdnem 400 kilóval könnyebb Fifty-Fifty (a korábbi viharos szelek nem tették lehetővé a tesztelést), és megint rekorddöntés lett a vége.
„Fantasztikus érzés győztesként célba érni: ez a mi szelünk volt – nyilatkozta Józsa Márton, a hajó kormányosa. – Ebben a szélben egyébként a régi hajótestekkel is tudtunk volna nyerni, a tíz-tizenöt csomó közötti erősség és a hosszú kreuz-szakasz egyértelműen nekünk kedvezett. A Kékszalagok történetében tízből egyszer-kétszer adatik meg ilyen jó szeles verseny...”
Józsa hozzátette: miután összerakták a hajót, egyszer tudtak csak vízre menni, akkor is erős szélben, így volt bennük egy kis félsz azzal kapcsolatban, hogy nem tudták, gyenge szélben miként működik a Fifty-Fifty. A csapat azonban nagyon összeszokott, minden kihívásnak sikerült megfelelnie.
„A rajt után is láttuk, hogy van egy kis sebességfölényünk, ám Kenesénél beleálltunk egy szélcsendes foltba, ami miatt meg is előztek minket, de amikor sikerült onnan kievickélni és megjött a szél, sikerült visszaszerezni a vezetést – folytatta Józsa. – Egy órával a befutó előtt már nézegettük az órát, hogy hol tartunk a rekordhoz képest, csak slusszpoén, hogy sikerült megdönteni. A vége trükkös volt, nagyon pöffös, úgyhogy nagyon észnél kellett lenni, nehogy fejreállás legyen a vége. Boldogok vagyunk, most jöhet egy kis ünneplés...”
A második helyen a korábbi olimpikon, Virág Flóra kormányozta Team Kaáli érkezett, harmadikként a Kaiser Kristóf irányította Prospex-Delta, míg a címvédő RSM, vagyis Vándor Róbert legénysége negyedikként végzett.
Volt néhány egészen hajmeresztő pillanata is a versenynek: a szervezők beszámolója szerint az Anibel nevű hajó Balatonalmádi előtt elsüllyedt, ám szerencsére személyi sérülés nem történt.
A mezőnynek a szabályok szerint összesen 48 órája van, hogy teljesítse a versenytávot, ám ebben a szélben ennyi időre valószínűleg nem lesz szükség.
54. KÉKSZALAG RAIFFEISEN NAGYDÍJ
Abszolút végeredmény: 1. Raiffeisen Fifty-Fifty (kormányos: Józsa Márton, legénység: Goszleth Marcell, Németh Áron, Adorján Csaba, Józsa-Kovács Attila, ErőssLóránd, Dénes Bence) 7:13:21, 2. Team Kaáli (k.: Virág Flóra) 8:1:20, 3. Prospex-Delta Team (k.: Kaiser Kristóf) 8:2:22