Vitorlázás: a Kékszalag mindenkié!

Vágólapra másolva!
2023.06.08. 11:53
null
Fotó: Török Attila
A Kékszalag mindenkié – ez lehet a mottója a legendás tókerülő versenynek, amelyet július 6–8. között tartanak meg a Balatonon. A rajtvonalra hagyományosan Balatonfüreden sorakozik fel a várhatóan körülbelül hatszáz tagú mezőny, amely itt is ér célba.


Európa legnagyobb hagyományokkal bíró és leghosszabb tókerülő versenyét, az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjat hagyományosan júliusban, teliholdkor rendezik meg – ennek kapcsán tartottak sajtótájékoztatót csütörtökön az Aranybástya étteremben.

A sajtótájékoztatón elhangzott: a Kékszalag mára sokkal több, mint egy vitorlásverseny, hiszen az utóbbi években köré épült egy nagyszabású programsorozat – immár afféle fesztiválhétről beszélünk, amely során mindenki megtalálja a kedvére való programot a vízen és a parton egyaránt.

Haranghy Csaba, a Magyar Vitorlásszövetség elnöke is megerősítette, hogy a tókerülő viadal az egyik legfontosabb és leglátványosabb verseny minden évben: „Nagyságrendileg hatszáz hajót várunk a rendezvényre, ami azt jelenti, hogy az idén is több ezer vitorlázó lesz egyszerre a vízen – mondta Haranghy Csaba. – A Kékszalag progresszív verseny, olyan szabályrendszerrel hozták létre, hogy támogassa és láttassa a fejlesztéseket, egy kicsit olyan, mint a Formula–1 az autósportban. Az, hogy ez a verseny évről évre ennyire sikeres, köszönhető a támogatóinknak, akik közül többen évtizedek óta partnereink, és annak is, hogy a Kékszalagon keresztül meg tudjuk mutatni magunkat a versenyzőkön kívül a hobbivitorlázóknak és a külvilágnak, a szurkolóknak egyaránt.”

Fotó: Török Attila
Fotó: Török Attila

Holczhauser András, a Magyar Vitorlásszövetség főtitkára elmondta, a verseny július 6-án 9 órakor rajtol Balatonfüreden, a limitidő 48 óra, az útvonal pedig a megszokott: Balatonfüred, Balatonkenese, Siófok, Keszthely, Balatonfüred, ami légvonalban több mint 150 kilométeres távot jelent.

„Mindig nagy izgalommal várjuk a Kékszalagot, amely szervezési oldalról is összetett feladat, úgyhogy már akkor elkezdtük a munkát, amikor a tavalyi verseny véget ért – mondta Holczhauser András. – Nagy öröm számunkra, hogy elkészült a szövetség új kikötője a Kékszalag Port, amely igazán impozáns helyszínt ad majd a nevezésnek és a verseny előtti sajtótájékoztatónak, valamint a verseny idején is központi helyszínül szolgál. A rendezvény július 1-jén a Fehérszalaggal kezdődik, majd egy nappal később sor kerül a gyerekek versenyére, a Kékpántlikára, amely már afféle ráhangolódás a Kékszalagra, amelyet az M4 Sport az elmúlt években megszokott módon közvetít.”

Virág Flóra és Józsa Márton (Fotó: Török Attila)
Virág Flóra és Józsa Márton (Fotó: Török Attila)

A sajtótájékoztatóra meghívást kapott Virág Flóra, aki vegyes párosban, kisebb hajóosztályban nemzetközi szinten jegyzett, sikeres versenyző volt. A katamaránozást kilenc évvel ezelőtt kezdte el, és némi meglepetésre a tavalyi Kékszalagon a szenzációs második helyen ért célba az általa kormányzott Team Kaáli, bizonyítva, hogy taktikával és hajókezeléssel a nagyobb hajóknak is fejtörést lehet okozni.

„Mi nem tartozunk azok közé, akik folyamatosan fejlesztenek: azt a hajót használjuk, amit a tervező megtervezett, és abból, valamint a csapatból akarjuk kihozni a maximumot – nyilatkozta Virág Flóra. – Tavaly úgy álltunk oda a rajthoz, hogy szeretnénk élvezni a vitorlázást, de utóbb kiderült, hogy a hajókezelésünkkel és a taktikai tudásunkkal képesek vagyunk megelőzni a nagyobb hajókat. Az idén ugyanez a célunk: élvezettel és mosolyogva kihozni magunkból a maximumot.”

A Józsa Márton kormányozta címvédő Raiffeisen Fifty-Fifty csapata tartja a Kékszalag rekordját: a magyar fejlesztésű katamarán tavaly saját rekordját 36 másodperccel megdöntve 7 óra 13 perc 21 másodperc alatt ért célba.

„Tavalyelőtt nagy lépésre szántuk el magunkat, mert a régi hajóval hiába tettünk meg mindent, már nem tudtunk előrelépni. Ezért úgy döntöttünk, hogy nagyobb fejlesztésbe kezdünk, és két év leforgása alatt kicseréltük szinte a teljes hajót – mondta Józsa Márton. – A fő szempont a súlycsökkentés volt, ami elég jól sikerült: majdnem négyszáz kilóval könnyebb a hajónk, mint korábban volt. Az idén sem tétlenkedtünk: új rudazat készült, éppen ma szerelik össze, és a hétvégén már vízre is tesszük a hajót, amely új vitorlákat is kap. Eredetileg április végén szerettük volna kezdeni az edzéseket, de az árbócgyártás elhúzódott, ám még így is van egy hónapunk edzeni, ami a tavalyi egy naphoz képest mindenképp előrelépés. Tavaly elég nagy fölénnyel nyertünk, de ez az időjárásnak is volt köszönhető, hiszen végig középszélben mentünk – gyenge szélben sokkal szorosabb lesz a verseny!”

A győztes a Balaton Kékszalagján és a dicsőségen kívül az idén is egy gyönyörű, kézzel festett Herendi serleggel gazdagodik. A rendezvényt színes parti programok kísérik, amelyek közül az egyik legérdekesebb az egy hónapon át nyitva tartó vitorlázástörténeti fotókiállítás lesz.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik