Eső nélkül is szenzációs volt a Brit Nagydíj, amelyen Lewis Hamilton 29 pontról négyre faragta hátrányát Nico Rosberggel szemben. A szombati időmérőn elkövetett hibája miatt csak a hatodik rajtkockából induló angol gyorsan felzárkózott csapattársa mögé, majd eltérő stratégiájával nyerő helyzetbe került, amikor Rosberg autója hirtelen lelassult, majd megállt váltóhiba miatt.
Hamilton idei két kiesése után Rosberget is utolérte a balszerencse, így a Német Nagydíj előtt szinte nulláról kezdődik a Mercedes belharca a világbajnoki címért.
A versenyt egy órával az eredeti rajt után újraindították Kimi Räikkönen balesete miatt.
Az első startnál Räikkönen a Wellington-egyenesben, az 5-ös kanyar után lefutott az útról, a fűről próbált visszatérni a pályára, de a szintkülönbségen az autó megdobódott, megcsúszott, majd a szalagkorlátnak csapódott. Onnan visszapattant a pályára, s a borzasztóan rajtoló, a mezőny végére kerülő Felipe Massa Williamsének koccant.
A finn bokaficammal megúszta a félelmetes korlátnak ütközést, de a szalagkorlátot majdnem egy órán át javították.
Ekkor Hamilton már negyedik volt a rosszul induló Nico Hülkenberg, Sebastian Vettel duó megelőzése után.
A két McLaren volt még közte és Rosberg között, de gyorsan túljutott Kevin Magnussenen és Jenson Buttonon. Rosberg előbb a visszaváltásoknál panaszkodott, majd egy reccsenés után már felkapcsolni sem tudott, és leállt.
A második hely a 14. helyről rajtoló, szenzációs tempóban felzárkózó Valtteri Bottasé lett, a harmadik a három éve ugyanitt egy HRT volánjánál bemutatkozó Daniel Ricciardóé, Button a hajrában a frissebb gumikon majdnem utolérte.
Az ötödik helyezés hatalmas csata után lett Vettelé, a német hosszú körökön át üldözte és támadta Fernando Alonsót, közben mindketten reklamáltak a rádión a másik vélt szabálytalanságai miatt (ez már egy ponton túl több szempontból is szórakoztatóvá tette a párharcot), de a 48. körben Vettel a 9-es kanyarban véget érő kerék kerék elleni manőver végén az év előzésével maga mögé utasította a spanyolt, aki keményen, de nagyon sportszerűen védekezett. Ahhoz, hogy máris a klasszikusok között emlegessék Vettel előzését, a rivális keménysége is kellett.
A Toro Rosso dupla pontszerzést ünnepelt, s Hülkenberg is pontot szerzett – Rosberg kiesése után már csak a Force India németje és Alonso mondhatja el magáról, hogy az összes idei futamon eredményes volt.
Folytatás két hét múlva Hockenheimben, Rosberg és a Mercedes hazai pályáján.
A VERSENY KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSÁT IDE KATTINTVA ÉRHETIK EL.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 2:26:52.094 |
2. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 30.135 mp h. |
3. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 46.495 mp h. |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 47.390 mp h. |
5. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 53.864 mp h. |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 59.946 mp h. |
7. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:02.563 p h. |
8. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:28.692 p h. |
9. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:29.340 p h. |
10. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1 kör h. |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
12. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1 kör h. |
13. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 1 kör h. |
15. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 2 kör h. |
16. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 2 kör h. |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 3 kör h.* |
*nem ért célba | ||||
FELADTÁK | MEGTETT KÖRÖK | |||
Nico Rosberg | német | Mercedes | 28 | |
Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 11 | |
Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 9 | |
Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1 | |
Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 0 | |
Leggyorsabb kör: Hamilton (26. kör) 1:37.176 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 3 | 8 | 8 | 165 |
2. | Lewis Hamilton | 5 | 7 | 7 | 161 |
3. | Daniel Ricciardo | 1 | 4 | 7 | 98 |
4. | Fernando Alonso | – | 1 | 9 | 87 |
5. | Valtteri Bottas | – | 2 | 8 | 73 |
6. | Sebastian Vettel | – | 2 | 6 | 70 |
7. | Nico Hülkenberg | – | – | 9 | 63 |
8. | Jenson Button | – | 1 | 5 | 55 |
9. | Kevin Magnussen | – | 1 | 6 | 35 |
10. | Felipe Massa | – | – | 4 | 30 |
11. | Sergio Pérez | – | 1 | 5 | 28 |
12. | Kimi Räikkönen | – | – | 6 | 19 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 9 |
14. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 4 | 6 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 326 |
2. | Red Bull-Renault | 168 |
3. | Ferrari | 106 |
4. | Williams-Mercedes | 103 |
5. | Force India-Mercedes | 91 |
6. | McLaren-Mercedes | 90 |
7. | Toro Rosso-Renault | 15 |
8. | Lotus-Renault | 8 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |
A FUTAM
Hamilton megnyerte a Brit Nagydíjat, 4 pontra csökkentette a hátrányát a kieső Rosberggel szemben. Bottas a második, Ricciardo Button végső rohamát visszaverve a 3.
Ricciardo autója közben a 3. helyen lelassult, Button 4 másodpercre megközelítette. Vettel égésszagot érez, miközben Maldonado Lotusa leállt füstölve.
Alonso arra panaszkodik, hogy Vettel ott is nyitotta a DRS-t, ahol nem lett volna szabad: a 9-es kanyar után is. Követeli vissza az 5. helyet a rádión.
Vettel a 48. körben végül szenzációs előzéssel utasította maga mögé Alonsót, aki agresszívan, de tisztán védekezett. Pont annyi helyet hagytak egymásnak, amennyit kellett, nem véletlen a hat világbajnoki cím.
Hamilton, Bottas, Ricciardo, Button az első négy helyen távol egymástól, az 5. Alonsót viszont Vettel támadja még mindig, Magnussen tisztes távolból figyeli a csatát, az egyik pilóta megingásakor lecsap. Vettel és Alonso szinte folyamatosan panaszolja be egymást a rádión.
A Ferrari a Twitteren: „Kimi most hagyja el a pályát. Minden oké!”
Hamilton a 40. körben 40 másodperces előnyről kiállt a boxba új gumikért – újabb készlet kemény keverékű abroncsot kapott, azt csinál, amit akar.
Alonso szerint viszont Vettel túl szélesen vagy túl szűken kanyarodik néhány kanyarban. Nagy a csata…
Vettel abroncsai felhevültek, már visszatámadja Alonsót. Nagyon szép csatát vív a két többszörös világbajnok. Vettel azért aggódik, hogy ennek ütközés lesz a vége. A válasz a boxból: „Sok van hátra, még megpróbálhatod.”
A 34. kör végén Hamilton, Bottas, Ricciardo, Button, Alonso, Vettel, Magnussen, Kvjat, Hülkenberg, Vergne a sorrend.
A finn nem vesztegette az időt a négyszeres világbajnok mögött, a 33. körben megelőzte. Vettel ki is jött új kerekekért. Alonso elé jött vissza, a ferraris megelőzte.
Bottas a 31. körben állt ki kereket cserélni, Vettel mögé, a 3.helyre jött vissza, de a Williamsnél tudják, hogy a német még egyszer kiáll, és akkor zsebben a 2. helyezés.
Hamiltonnak végig kell mennie, s meg kell nyernie a versenyt ahhoz, hogy 4 pontra csökkentse hátrányát a Német Nagydíj előtt. Nem feltétlenül megnyugtató számára, hogy a másik Mercedes leállt. Ráadásul ne feledjük, baj volt a hátsó fékjével a rajt előtt!
Leállította az autót, kivette a kormányt, de újraindulni már nem fog a motor. Hamilton 24.3 másodperccel vezet Bottas előtt. 22 kör van hátra.
A német szenved a Mercedesével, mindent nyomogat a kormányán, a rádión mondják neki, hogy a nyolcas programot válassza. Az autó már nagyon lelassult, a füvön le is állt.
A 28. körben Hamilton két másodpercet adott Rosbergnek. Ha ki is áll még egyszer, a lágyabb gumikon lesz. Rosbergnek már a felfelé váltással is baja van. Azt mondja, nem fog tudni végigmenni. Hamilton a 29. körben meg is előzte csapattársát. A közönség őrjöng, már nem is számít a stratégia. A kérdés: végigmegy-e Rosberg?
Hamilton az új gumikon majdnem egy másodperccel gyorsabb Rosbergnél. Négy másodperc a hátránya, elvileg neki már nem kell kiállnia. Nem sokat kockáztat Hamilton, a harmadik Bottas nagyon messze van, egy próbát megér az egy kiállás.
Alonso a 25. körben jött ki, a büntetését is letöltötte. Rosberg, Hamilton, Bottas, Button, Vettel, Magnussen, Ricciardo, Hülkenberg, Alonso, Kvjat az első tíz sorrendje.
A 24. kör végén Hamilton kereket cserélt, keményeket kapott, azaz nem jön többször – viszont a 4.1 másodperc megint nem gyors kerékcsere. Nem először rontották el az angolét.
Hamilton a 23. körben közölte, kezdenek kopni a gumijai. Még 2-3 kör kellene az egy kiálláshoz, hogy a kemény keverék is jó állapotban végigbírja.
A Mercedes a telemetrián nem látja, mi okozhatja Rosberg váltási gondjait. A német friss gumikon csak három-négy tizeddel gyorsabb körönként, mint Hamilton a használtakon. Lauda a verseny előtt azt mondta, a két pilóta eltérő stratégián van – Hamilton talán csak egyszer áll ki?
Hamilton továbbra is a pályán, Rosberg arra panaszkodik, hogy visszaváltáskor nem minden stimmel. Alonso Buttont támadja a 4. helyért.
A 17. körben Rosberg szervizelt, Hamilton állt az élre. A két Red Bull szabad levegőn alig lassabb a két Mercedesnél, igaz, friss gumikon száguldanak Vettelék.
Magnussent Alonso is megelőzte, Ricciardo a 15. körben kapott új gumikat. Button 25 másodpercre van Hamiltontól, a két Mercedes továbbra is 2-2.5 másodperccel gyorsabb bárki másnál. A 16. körben Bottas Buttont is maga mögé utasította, a 14. helyről rajtolva már a 3. a finn. A DRS a McLaren mellé segítette a finnt, aki a Stowe-kanyarban fejezte be a szenzációs manővert.
Bottas a 13. körben megelőzte Magnussent, Hamilton a 14. körre 4 másodpercre csökkentette hátrányát.
Vettel boxkiállása után Bottas Magnussent támadja. Alonso 5 másodperces büntetést kapott, ezt a kerékcseréjekor kell letöltenie.
Gutiérrez visszaadta Maldonadónak a bahreini röptetést (bár a Lotus nem esett fejre), de megint a Sauber járt pórul, a kavicságyba sodródott, és megállt. Vettel a 10. körben új közepesen kemény gumikat kapott.
Rosberg a 9. körben már 5.7 másodpercre növelte előnyét, azaz gyorsabb Hamiltonnál. Az angollal közölték a rádión, hogy a német a 15-ös kanyarban később fékez, mint ő.
A két Mercedes körönként 2.5 másodpercet ad a teljes mezőnynek. Alonsót már vizsgálják az eredeti rajtnál elfoglalt helye miatt.
A 7. körben Ricciardo a 7. helyen haladó Hülkenberget támadta, nem tudott előzni, így a mögöttük kiváró Alonso mögé került.
A Ferrari a telemetriai adatok kivizsgálása után elárulta, Räikkönen becsapódása 47 g-vel történt.
Hamilton a 4. körben Buttont is simán megelőzte, a korábbi csapattárs nem tanúsított ellenállást. A kör végén öt másodperces hátrányból vette üldözőbe Rosberget. Hátul Bottas már az 5. helyezett Vettelt üldözi.
Hamilton megelőzte a hibázó Magnussent, és már a 3. helyen halad. Rosberg a 3. kör végén már 4 másodperccel halad Button előtt!
A biztonsági autó elhagyta a pályát, újraindult a verseny.
Elindult a mezőny a biztonsági autó mögött, Rosberg, Button, Magnussen, Hamilton, Vettel, Hülkenberg, Ricciardo, Kvjat, Bottas, Bianchi, Sutil, Gutiérrez, Alonso, Maldonado, Ericsson, Grosjean, Vergne, Pérez, Kobajasi, Chilton a sorrend.
A rajtrácson való várakozás során Alonso keményről közepesen kemény, Vettel, Ricciardo, Vergne, Pérez és Grosjean közepesen keményről kemény gumikra váltott.
VÁRAKOZÁS
Olyan képek keringenek az interneten, amelyek szerint Alonso rosszul állt fel az első rajtnál, ezért büntetést kaphat.
Massát Eric Clapton vigasztalja a Williams új motorhome-jában, a brazil udvariasan hallgatja a legendát.
Niki Lauda szerint felesleges volt megjavítani a szalagkorlátot, hiszen nincs esély rá, hogy valaki más ugyanott megy neki. A Mercedes főnöke azt sem érti, miért nem vette el a gázt Räikkönen, amikor visszatért a pályára.
Új rajt 15.05-kor!
Räikkönen bokaficamot szenvedett, egy közeli kórházban megröntgenezik, biztos, ami biztos.
A korlát javítása során már a helyükre kerültek az új elemek a roncsolódottak helyére, lassan jöhet az új rajt. FIA-információ erről 14.50-kor.
Chilton áthajtásos büntetést kapott, az első kanyarban ütköző Pérez és Vergne nem kap büntetést. A Marussia közölte, Chiltonnak muszáj volt a depóba mennie, mert Räikkönen baleseténél egy kerék eltalálta az autóját, és megsérült.
A Ferrari a Twitteren: „Kimi első kérdése a rádióban az volt, hogy »Felipe hogy van?«”
14.45-kor várható új tájékoztatás, még mindig javítják a korlátot.
Kobajasi nem tett le arról, hogy újraindul, de alapos vizsgálatokra van szükség az autóján. Chilton piros zászlónál hajtott a boxba, ami szabálytalan – vizsgálja az esetét a sportfelügyelő testület. Alonso a rajtrácson az autók között sétálgat.
14.30-kor ad tájékoztatást az FIA arról, mikor indul újra a verseny. Alonso közepesen kemény gumikat kapott, Pérez és Grosjean keményet. Erre ilyenkor van lehetőség a rajtrácson.
Chilton a boxban van, őt ki kell venni a listából, így Rosberg, Button, Magnussen, Hamilton, Vettel, Hülkenberg, Ricciardo, Kvjat, Bottas, Bianchi, Sutil, Gutiérrez, Alonso, Maldonado, Ericsson, Grosjean, Vergne, Pérez, Kobajasi, Chilton a sorrend.
A helyszín: Silverstone A pálya hossza: 5891 méter Kanyarok száma: 18 (8 bal és 10 jobb) A verseny hossza: 52 kör (306.198 km) Gumitípusok: kemény, közepesen kemény |
Körrekord: 1:29.607 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2013) Tavalyi pole pozíció: 1:29.607 (Lewis Hamilton, Mercedes) Tavalyi leggyorsabb kör: 1:33.401 (Mark Webber, Red Bull) Tavalyi dobogó: 1. Nico Rosberg (Mercedes), 2. Mark Webber (Red Bull), 3. Fernando Alonso (Ferrari) |
A Brit GP helyszínei: Silverstone (47), Brands Hatch (12), Aintree (5) Győzelmek a pole-ból Silverstone-ban: 15 Győzelem a legrosszabb rajthelyről: Emerson Fittipaldi (1975) 7. Győztesek a jelenlegi mezőnyből: Alonso 2, Hamilton, Vettel, Räikkönen, Rosberg |
A szalagkorlátot javítják, ha kész, a mezőny a biztonsági autó mögött rajtol.
1. RAJT
A rajtrácson újra felálltak a pilóták, Rosberg, Button, Magnussen, Hamilton, Vettel, Hülkenberg, Ricciardo, Kvjat, Bottas, Chilton, Bianchi, Sutil, Gutiérrez, Alonso, Maldonado, Ericsson, Grosjean, Vergne, Pérez sorrendben.
Az első kanyarban Pérez Vergne-nyel koccant, emiatt mindketten visszaestek a mezőny végére.
Kobajasi, illetve mögötte Massa szenzációs reflexszel kerülte el, hogy oldalról egyenesen belerohanjon Räikkönen Ferrarijába. A finn így sem érzi teljesen jól magát.
A versenyt azonnal leállították, de a finn szerencsére hamar kikerült a rommá tört Ferrariból, igaz, sántikál. Hatalmas volt a becsapódás, a Williams is tönkrement.
A Wellington-egyenesben, az 5-ös kanyar után Räikkönen lefutott az útról, a fűről próbált visszatérni a pályára, de a szintkülönbségen az autó megdobódott, megcsúszott, majd a szalagkorlátnak csapódott. Onnan visszapattant a pályára, s a borzasztóan rajtoló, a mezőny végére kerülő Massa Williamsének koccant.
Rosberg jól rajtolt a pole-ból, Vettel beragadt, a Red Bull mellett Button, Magnussen, majd kisebb koccanás után Hamilton is elment.
Maldonado arra panaszkodik, túl sötét a kijelzője, nem lát rajta semmit. Vettel viszont meglepően elégedett az autójával – az idén nem szokott ehhez.
Nagy kérdések: meddig bírja Hamilton hátsó fékje, illetve Mark Webber jelenléte most is kiesést jelent-e Vettelnek, akárcsak Melbourne-ben, Monacóban és a Red Bull Ringen?
Alonso és Räikkönen a kemény gumikon rajtol, a többiek közepesen keményen. A Pirelli szerint két kerékcsere várható.
A tavalyi verseny a rengeteg defektről maradt emlékezetes, az idén ezektől nem kell tartani.Az aszfalt 33 fokos, se túl hideg, se túl forró.
ELŐZMÉNYEK
13.49 Az FIA hivatalos előrejelzése szerint 30 százalék esély van arra, hogy a futam során valamikor elered az eső.
13.47 Az autók elfoglalták a helyüket a rajtrácson, Hamilton Mercedese körül nagy a sürgés-forgás, a hátsó fékje ugyanis lángra kapott és füst is szivárgott belőle. Ennyi idő alatt nem lehet megjavítani, hűtéssel próbálják orvosolni a gondokat.
13.45 A pilótaparádé során a versenyzőket szállító kamion többször megállt, és a három helyi pilóta, Hamilton, Button és Chilton kifutott a nézőkhöz, s testközelből köszöntötték rajongóikat.
13.44 Silverstone-ban számos híresség érkezett a paddocka, Eric Clapton, Jude Law, Naomi Campbell és Harry herceg is a helyszínen követi az eseményeket, akárcsak 120 ezer fizető néző, akik közül rengetegen csatlakoztak Jenson Button felhívásához, és rózsaszínbe öltöztek a januárban elhunyt John Button emlékére.
13.42 A Brit Nagydíj rajtrácsa nehezen állt össze, Chiltont váltóhiba, Gutiérrezt veszélyes elengedés miatt sorolták vissza, Maldonadót kizárták az időmérőről, míg a két Caterham a 107 százalékos határon kívülre rekedt, ennek ellenére rajtolhat, de csak a mezőny végéről.
13.40 Felhős, hűvös idő van Silverstone-ban a Brit Nagydíj napján, de ezek a felhők a meteorológusok szerint csak annyit érnek, hogy eltakarják a napot, csapadékra nem lehet számítani belőlük. A levegő hűvös, csak 17 fok van, az aszfalt 30 fokos.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
3. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
4. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
5. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes |
6. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
7. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes |
8. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault |
9. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault |
10. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault |
11. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
12. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari |
13. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari |
14. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes |
15. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes |
16. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
17. | Max Chilton * | brit | Marussia-Ferrari |
18. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari |
19. | Esteban Gutiérrez ** | mexikói | Sauber-Ferrari |
20. | Pastor Maldonado *** | venezuelai | Lotus-Renault |
21. | Marcus Ericsson **** | svéd | Caterham-Renault |
22. | Kobajasi Kamui **** | japán | Caterham-Renault |
*öt rajthelyes büntetés váltócsere miatt | |||
**tíz rajthelyes büntetés az Osztrák Nagydíjon történt veszélyes elengedés miatt | |||
***kizárták az időmérőről, mert nem volt elegendő üzemanyaga a mintavételhez | |||
****a 107 százalékos határon kívül zárta az első szakaszt, külön engedéllyel rajtolhat |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 3 | 8 | 8 | 165 |
2. | Lewis Hamilton | 4 | 6 | 6 | 136 |
3. | Daniel Ricciardo | 1 | 3 | 6 | 83 |
4. | Fernando Alonso | – | 1 | 8 | 79 |
5. | Sebastian Vettel | – | 2 | 5 | 60 |
6. | Nico Hülkenberg | – | – | 8 | 59 |
7. | Valtteri Bottas | – | 1 | 7 | 55 |
8. | Jenson Button | – | 1 | 4 | 43 |
9. | Felipe Massa | – | – | 4 | 30 |
10. | Kevin Magnussen | – | 1 | 5 | 29 |
11. | Sergio Pérez | – | 1 | 5 | 28 |
12. | Kimi Räikkönen | – | – | 6 | 19 |
13. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 2 | 8 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 3 | 4 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 301 |
2. | Red Bull-Renault | 143 |
3. | Ferrari | 98 |
4. | Force India-Mercedes | 87 |
5. | Williams-Mercedes | 85 |
6. | McLaren-Mercedes | 72 |
7. | Toro Rosso-Renault | 12 |
8. | Lotus-Renault | 8 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |