Az időmérő hajrájában nagy dráma történhetett volna a Mercedesen belül, hiszen Lewis Hamilton Nico Rosberg előtt haladt, mielőtt megkezdte utolsó mért körét. Rosberg a rádión izgatottan szólt, hogy nem fog a rajtvonalhoz érni az idő lejárta előtt, így nem lesz lehetősége mért körre, de az elöl haladó Hamilton nem tartotta fel tovább a csapattársát, gyorsított, így az utolsó pillanatban Rosberg is áthaladt a vonalon.
A német belső kamerás felvételéből látható volt, hogy Hamilton a gyors kör első szektorban szenved a slick gumikon, több apró hibát vétett, amivel csapattársát is feltartotta. Végül Hamilton, miután azt hitte, a sok korai hiba miatt nem tud javítani, lelassított és elengedte maga mellett Rosberget – aki a rossz kezdés ellenére végül 1.6 másodpercet vert a második Sebastian Vettelre és szerezte meg a pole pozíciót.
PÉNTEK |
1. szabadedzés: Rosberg az élen, Massa a falban, a női pilóta autója leállt |
2. szabadedzés: Hamilton a leggyorsabb, de leállt a Mercedese |
A Lotus örökli meg a McLaren Mercedes-motorjait |
Hamilton: Rosberg adatai nem sokat segítenek |
SZOMBAT |
Vettel az idén először edzéselső – kellett hozzá az eső is |
Rosberg újra a pole-ban, Hamilton, a Ferrari és a Williams betlizett |
A pilóták maradnak, a motorfőnök megy a Ferraritól |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny (52 kör, 306.198 km) rajtja |
Ebből is látszott, hogy Hamilton elveszítette a hitét, s rosszul mérte fel a pálya utolsó szakaszának állapotát – gyakorlatilag az Osztrák Nagydíj után a hazai versenyén is biztos pole pozíciót dobott el magától.
„Nem tudok mit mondani, azt sem tudom, miért döntöttem úgy, hogy lelassítok, azt hittem, nem tudok javítani az utolsó körben. A csapattól nem kaptam erre utasítást, az én döntésem, az én hibám volt. Nehéz körülmények között zajlott az edzés, folyamatosan változott minden, és a legfontosabb pillanatig mindent jól csináltam. A végét viszont elszúrtam, elnézést kérek a szurkolóimtól, de ígérem, vasárnap erősebben térek vissza. Olyan rajtra lesz szükségem, mint Ausztriában, aztán meglátjuk, mi lesz” – mondta Hamilton az időmérő után adott televíziós interjújában.
Az angol hatalmas hibát követett el, ami a vb-pontverseny alakulását is befolyásolhatja. Niki Lauda, a Mercedes főnöke megerősítette, hogy az angol csak magának köszönheti a kialakult helyzetet.
„Az időmérő vége nagyon nehéz volt, hiszen simán vezettünk, de el kellett döntenünk, hogy kimenjünk-e a többiek után a slick gumikon – mondta a háromszoros világbajnok osztrák. – Mindketten ki akartak menni, de Lewis úgy látta a felvezető körében, hogy lassult a pálya, míg Nico ment tovább, lesz, ami lesz alapon. Rájuk hagytuk a döntést, és Lewis úgy gondolta, nem tud javítani, de Nico bebizonyította ennek ellenkezőjét. Kiváló helyzetfelismerés volt Nicótól, jól megérdemelt rajtelsőséget szerzett.”
Nico Rosberg elmondta, a felvezető körében érezte, hogy jó lesz a pálya utolsó szakasza, ezért eszébe sem jutott, hogy lassítson.
„Tudtam, hogy sokkal gyorsabb lehetek, és sikerült is javítani. Nagyon kevésen múlt, hogy belefért-e az utolsó mért kör, teljesen fel kellett zárkóznom Lewisra – mondta Rosberg. – A pálya utolsó szektora nagyon száraz volt, akkor éreztem, hogy jó döntés volt kijönni a boxból. Lendületben vagyok, úgy tűnik, mostanában minden sikerül, de nem hiszem, hogy mentális fölényről kellene beszélnünk, ez sohasem volt a célom. Ezért a pole-ért még nem kapok pontokat, egy feladat végrehajtva, a rajt lesz a következő.”
Hamilton rossz helyzetfelismeréséből többen is hasznot húztak, köztük Sebastian Vettel, aki a második rajtkockát szerezte meg – a Malajziai Nagydíj óta először indul az első sorból.
„Az utolsó szakaszban utolsóként mentem ki a pályára, méghozzá slick gumikon, de akkor még nem voltak megfelelőek a körülmények. Visszamentem a garázsba, vártunk, aztán a végén még egyszer megpróbáltuk. Nem hittem benne, hogy ilyen jó köridőt lehet elérni, de Anglia az egyetlen ország, ahol ez lehetséges, ahol ilyen gyorsan meg tud változni az időjárás és a pálya állapota” – mondta Vettel.
A harmadik helyezett Jenson Button, aki rózsaszín bukósisakjával a januárban elhunyt édesapja előtt állít emléket, visszafogottan ünnepelt, pedig azt mondta, nagyon boldog.
„Ez csak harmadik rajthely, ami a McLarennel nem nagy szám, de azok után, amin az elmúlt tizennyolc hónapban keresztülmentünk, esélyünk sem volt arra, hogy ennyire előre kerüljünk. Külön öröm, hogy mindezt hazai pályán, a honfitársaim előtt értem el” – mondta Button, akinek Vettelhez, Jules Bianchihoz és Romain Grosjeanhoz hasonlóan törölték egy körét a pálya kiszélesítése miatt az időmérőn.
A Mercedes, a Red Bull és a McLaren mellett a Force India és a Toro Rosso is két autóval jutott az időmérő harmadik szakaszába, de az időmérő nagy nyertese a Marussia volt, amelyet a Monacói Nagydíjon két pontot szerző Jules Bianchi újabb magasságokba juttatott a 12. rajthellyel – és Max Chilton sem maradt el tőle túlságosan.
„Az első pontszerzésünk után csodálatos, hogy itt sikerült a csapat valaha volt legjobb rajthelyét is megszerezni. Nagyon jól olvastuk az időjárási körülményeket, kockázatot is vállaltunk, de minden bejött, a határon autóztam, igaz, a végén Gutiérrez miatt a sárga zászlós részen lassítanom is kellett, talán e nélkül a harmadik szakasz is meglett volna, de ez nagy talán” – mondta a francia.
Fernando Alonsónak és csapattársának, Kimi Räikkönennek ezúttal a vesztes szerepe jutott, a két Ferrari már az első szakaszban kiesett, akárcsak a két hete Ausztriában az első sort kisajátító két Williams.
„Az ilyen időjárásban fél perc is rengeteget jelent, egyetlen gumiválasztáson múlik, hogy hős leszel vagy a nevetség tárgyává válsz. Még javában tart az időmérő, de a Ferrari és a Williams két pilótája az újságírókkal beszélget, azaz mindkét csapat elrontott valamit. Nem akartunk kockáztatni, arra reagáltunk, amit mások is tesznek, a jelek szerint túl későn. Meg kell vizsgálnunk, miért történt ez. Hátul indulunk, lesz kit előzgetni, megpróbáljuk élvezni a versenyt” – mondta Alonso, aki leszögezte, ez a világbajnokság már Hamilton és Rosberg között dől el.
„Nem szeretek hazudni. Ha bárki Hamiltonon és Rosbergen kívül azt mondja, hogy esélyes a világbajnoki címre, az hazudik” – mondta az időmérő után a spanyol.
Rob Smedley, a Williams vezető versenymérnöke önkritikus volt – más választása nemigen akadt.
„Nagyon jó autónk van, természetesen rémes az első szakaszban kiesni, nagyon rosszul időzítettünk. Nem számítottunk arra, hogy ilyen hirtelen elkezd esni az eső, de ez nem lehet kifogás. Súlyos hibát követtünk el, ilyen nem fordulhat elő többé. A versenyen még így is sok pontot szerezhetünk, mert, amint mondtam, nagyon jó autónk van” – mondta Smedley.
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Nico Hülkenberg (4.): – Sohasem láttam még olyat, hogy ennyire gyorsan felszárad egy pálya. Az egyik percben vezethetetlen volt rajta az autó, a másikban viszont teljesen száraz volt, nehéz volt elhinni, hogy ez létezik. Elsőként mentem a pályán, volt még néhány vizes rész, de így is jó a negyedik hely.
Kevin Magnussen (5.): – Fantasztikus Jenson eredménye, főleg hazai pályán, de én is elégedett vagyok az ötödik helyemmel. Utólag sajnálom, hogy óvatosan mentem, meglepően száraz volt a pálya.
Sergio Pérez (7.): – Vegyesek az érzéseim, mert sok riválisunkat megelőztük, és előre aláírtam volna a hetedik rajthelyet, de tudom, hogy sokkal jobb is lehetett volna. A verseny nagy lehetőség arra, hogy sok pontot szerezzünk.
Daniel Ricciardo (8.): – Csak esett és esett, Seb is csak azért ment ki a végén, mert nem volt időeredménye. Sokkoló volt, milyen gyorsan mentek a többiek a végén, tanulságos időmérő volt. A versenyen csak előrébb kerülhetek.
Danyiil Kvjat (9.): – Nagyon jó időmérőnk volt, a pálya állapotától függetlenül a leggyorsabbak között voltunk, de a végén elképzelhetetlennek tartottuk, hogy gyorsuljon a pálya, és a boxban maradtunk. A 9. és a 10. hely miatt nem szabad szomorkodnunk.
Jean-Éric Vergne (10.): – Nem értem, miért maradtunk a boxban a végén, a többiek nem véletlenül mentek ki, javítottak is az eredményükön. Nagy kár érte, hiszen sokkal előrébb lehetnénk, olyanok indulnak előlünk, akiknél az egész hétvégén gyorsabbak voltunk.
Romain Grosjean (11.): – Jó edzés volt, az eső nemcsak a kertemnek kedvezett, hanem nekünk is. A második szakasz végén a sárga zászlók miatt kellett lassítanom, biztosan bejutottam volna az utolsó etapba.
Pastor Maldonado (13.): – Túl kevés üzemanyag került az autóba a második szakaszban, ezért nem tudtam visszajönni a boxba, le kellett állítanom az autót. A gyorsasággal nem volt gond, jó esélyünk van a pontszerzésre.
Adrian Sutil (14.): – Sajnos hibáztam, lesodródtam az útról, az autó a bukótérben megcsúszott, és a kavicságyban rekedtem. Kár, hogy emiatt nem vehettem részt a második szakaszban, de nehezen vezethető az autó, így nagyobb az esély az ilyen hibára.
Valtteri Bottas (15.): – Hihetetlen időmérő volt. Vártunk, hogy ki lehessen menni a slick gumikon, de balszerencsénkre elkezdett esni az eső. Elég gyorsak voltunk ahhoz, hogy a harmadik szakaszba jussunk, elszalasztottuk a lehetőséget.
Felipe Massa (16.): – Nem számítottunk esőre, amikor eleredt, végünk volt. Jó esélyünk lett volna arra, hogy a mezőny elejéről rajtoljunk.
Max Chilton (18. – büntetés után): – Nagyon jól sikerült az időmérőnk, még a váltócseréért kapott büntetés sem tudja elvenni azt az örömöt, amit a mai teljesítményünk után érezhetünk.
Kimi Räikkönen (19.): – Tudtuk, hogy a változékony idő kiszámíthatatlanná teszi az időmérőt, de jobb eredményt vártunk. Kicsit későn mentünk ki a pályára a slick gumikon, ezen múlt. A versenyünk még jó lehet
Marcus Ericsson (20.): – Korán váltottunk a száraz pályára való gumikra, hibáztam a körömben, s mire új gyors körre lehetőség nyílt, már esett az eső, és nem lehetett javítani. Ha vasárnap is esni fog, új lehetőséget kapunk.
Kobajasi Kamui (21.): – Hiába váltottunk slickekre, az autóval valami gond támadt, és vissza kellett mennem a boxba. Próbáltuk megjavítani, de megint előjött ugyanez. Kár érte, lett volna esély a második szakaszba jutni.
Esteban Gutiérrez (22. – büntetés után): – Az utolsó körömben valaki utolért, gondoltam, gyorsítok a helyett, hogy elengedjem, hiszen mért körben voltam én is, de az autó megcsúszott, és a falnak mentem.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
3. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
4. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
5. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes |
6. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
7. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes |
8. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault |
9. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault |
10. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault |
11. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
12. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari |
13. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault |
14. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari |
15. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes |
16. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes |
17. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
18. | Max Chilton* | brit | Marussia-Ferrari |
19. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari |
20. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault |
21. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault |
22. | Esteban Gutiérrez** | mexikói | Sauber-Ferrari |
*öt rajthelyes büntetés váltócsere miatt | |||
**tíz rajthelyes büntetés az Osztrák Nagydíjon történt veszélyes elengedés miatt |
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:35.766 | átlag: 217.768 km/ó |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:37.386 | 1.620 mp h. |
3. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:38.200 | 2.434 |
4. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:38.329 | 2.563 |
5. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:38.417 | 2.651 |
6. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:39.232 | 3.466 |
7. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:40.457 | 4.691 |
8. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:40.606 | 4.840 |
9. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:40.707 | 4.941 |
10. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:40.855 | 5.089 |
11. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:38.496 | |
12. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 1:38.709 | |
13. | Max Chilton* | brit | Marussia-Ferrari | 1:39.800 | |
14. | Esteban Gutiérrez** | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:40.912 | |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1:44.018 | |
16. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | idő nélkül | |
17. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:45.318 | |
18. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:45.695 | |
19. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:45.935 | |
20. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:46.684 | |
21. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 1:49.421 | |
22. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 1:49.625 | |
*Öt rajthelyes büntetés váltócsere miatt | |||||
**Tíz rajthelyes büntetés veszélyes elengedés miatt |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 3 | 8 | 8 | 165 |
2. | Lewis Hamilton | 4 | 6 | 6 | 136 |
3. | Daniel Ricciardo | 1 | 3 | 6 | 83 |
4. | Fernando Alonso | – | 1 | 8 | 79 |
5. | Sebastian Vettel | – | 2 | 5 | 60 |
6. | Nico Hülkenberg | – | – | 8 | 59 |
7. | Valtteri Bottas | – | 1 | 7 | 55 |
8. | Jenson Button | – | 1 | 4 | 43 |
9. | Felipe Massa | – | – | 4 | 30 |
10. | Kevin Magnussen | – | 1 | 5 | 29 |
11. | Sergio Pérez | – | 1 | 5 | 28 |
12. | Kimi Räikkönen | – | – | 6 | 19 |
13. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 2 | 8 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 3 | 4 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 301 |
2. | Red Bull-Renault | 143 |
3. | Ferrari | 98 |
4. | Force India-Mercedes | 87 |
5. | Williams-Mercedes | 85 |
6. | McLaren-Mercedes | 72 |
7. | Toro Rosso-Renault | 12 |
8. | Lotus-Renault | 8 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |