Rosberg a Brit Nagydíj 46. körében három másodpercet veszített, mert elszállt a hetedik fokozat az autójában. Mérnöke azonnal mondta neki, milyen üzemmódba kapcsoljon, majd rászólt a pilótára, hogy ezentúl ne használja a hetedik sebességi fokozatot.
A pontos beszélgetés:
– Váltóhiba! – üzente Rosberg.
– Vezető alap 1, 0, 1, kasztni alap 0, 1, kasztni alap 0, 1 – üzente Tony Ross versenymérnök az autó beállításait sorolva.
– Kerüld a hetes fokozatot, Nico! Kerüld a hetes fokozatot!
– Ez mit jelent? Kapcsoljak át rajta?
– Megerősítve, Nico, át kell kapcsolnod rajta. Megerősítve, kapcsolj át rajta!
A Mercedes-istálló jelezte, fellebbez Rosberg időbüntetése miatt. A csapat szerint a rádiós figyelmeztetés szükséges volt ahhoz, hogy a német végigmenjen a versenyen. |
Az FIA szabályai szerint csak akkor lehet az autó műszaki állapotára utaló rádióbeszélgetést folytatni, ha már az autó leállása a tét. Lewis Hamilton Azerbajdzsánban, Sergio Pérez Ausztriában nem kapott üzenetet autójáról, a mexikói az utolsó körben fékhiba miatt ki is esett.
Az FIA jelezte a csapatoknak, hogy a Brit Nagydíjon szigorúbban jár el a rádióbeszélgetések ügyében, mint korábban.
Nem volt egyszerű eset. Rosberg már elég korán, nagyjából egy órával a leintés után végzett a sportfelügyelő testületnél, amely kisvártatva a Mercedes két elöljáróját, Andrew Shovlin vezető versenymérnököt és Ron Meadows sportigazgatót rendelte magához.
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
A meghallgatás sokáig tartott, még tovább a döntéshozatal.
A probléma az indoklás szerint nem az volt, hogy amikor Rosberg autójában elszállt a hetes fokozat, elmondták neki, milyen üzemmódban kapcsoljon, mert ezzel megmentették az azonnali kieséstől. A büntetést azért kapta a német, mert figyelmeztették a hetes fokozat kerülésére. Ezzel ugyanis már vezetéstechnikai információt közöltek Rosberggel – még akkor is, ha további meghibásodást előztek meg vele.
És talán itt van a legnagyobb baj ezzel a szabállyal, amely feltételezi, hogy a pilóta tudja, ha egyszer hetesben beragadt, többé nem kapcsolhatja azt a fokozatot.
A döntés Christian Horner Red Bull-csapatfőnök szerint nem a mostani eredmény miatt volt fontos, hanem mert precedenst teremt. Logikus gondolatmenet, hogy ha most ezt Rosberg könnyen (megrovással vagy öt másodperces büntetéssel) megússza, a csapatok a jövőben erre az esetre visszautalva bevállalják az enyhe büntetést azért, hogy – főleg a verseny elején – alapvető beállításokat módosítsanak az autón a pilótával.
Az FIA hónapokon át rágódott a szabály bevetésén, többször elhalasztották, így most, hogy életbe lépett, érvényre is kellett juttatni, nehogy egy legyintéssel elintézzék a csapatok és a nézők. Itt az FIA tekintélye is kockán forgott.
Ezzel a döntéssel Rosberg előnye egy pontra olvadt Hamiltonnal szemben a Magyar Nagydíj előtt, míg a Red Bull Max Verstappen plusz három pontjával hat egységre megközelítette a Ferrarit a konstruktőr-vb-ben.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:34:55.831 |
2. | Max Verstappen | holland | Red Bull-TAG Heuer | 8.250 mp h. |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 16.911 mp h. |
4. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-TAG Heuer | 26.211 mp h. |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:09.743 p h. |
6. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:16.941 p h. |
7. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:17.212 p h. |
8. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:25.858 p h. |
9. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:31.654 p h. |
10. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Ferrari | 1:32.600 p h. |
11. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1 kör h. |
12. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1 kör h. |
13. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 1 kör h. |
14. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1 kör h. |
15. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
16. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Haas-Ferrari | 1 kör h. |
17. | Kevin Magnussen | dán | Renault | 3 kör h. |
FELADTÁK | megtett körök | |||
Jolyon Palmer | brit | Renault | 37 | |
Rio Haryanto | indonéziai | Manor-Mercedes | 24 | |
Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 17 | |
Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 11 | |
Pascal Wehrlein | német | Manor-Mercedes | 6 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 5 | 6 | 9 | 168 |
2. | Lewis Hamilton | 4 | 7 | 9 | 167 |
3. | Kimi Räikkönen | – | 4 | 8 | 106 |
4. | Daniel Ricciardo | – | 1 | 9 | 100 |
5. | Sebastian Vettel | – | 5 | 7 | 98 |
6. | Max Verstappen | 1 | 3 | 8 | 90 |
7. | Valtteri Bottas | – | 1 | 8 | 54 |
8. | Sergio Pérez | – | 2 | 6 | 47 |
9. | Felipe Massa | – | – | 7 | 38 |
10. | Romain Grosjean | – | – | 4 | 28 |
11. | Nico Hülkenberg | – | – | 5 | 26 |
12. | Carlos Sainz Jr. | – | – | 7 | 26 |
13. | Danyiil Kvjat | – | 1 | 4 | 23 |
14. | Fernando Alonso | – | – | 2 | 18 |
15. | Jenson Button | – | – | 4 | 13 |
16. | Kevin Magnussen | – | – | 1 | 6 |
17. | Pascal Wehrlein | – | – | 1 | 1 |
17. | Stoffel Vandoorne | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 335 |
2. | Ferrari | 204 |
3. | Red Bull-TAG Heuer | 198 |
4. | Williams-Mercedes | 92 |
5. | Force India-Mercedes | 73 |
6. | Toro Rosso-Ferrari | 41 |
7. | McLaren-Honda | 32 |
8. | Haas-Ferrari | 28 |
9. | Renault | 6 |
10. | Manor-Mercedes | 1 |