F1: „Ott a pontocskánk!” – amikor Baumgartner Zsolt pontot szerzett

Vágólapra másolva!
2020.04.22. 20:34
null
Baumgartner Zsolt (jobbra) ünnepel a csapatfőnökkel, Paul Stoddarttal a leintés után (Fotó: forzaminardi.com)
A koronavírus-járvány leállította a sportvilágot, s ilyenkor jóval nagyobb teret kap a nosztalgia, és a visszaemlékezés. Ezúttal az F1 világába kalauzoljuk olvasóinkat, s a 2004-es Amerikai Nagydíjat vesszük elő, amely elsősorban Baumgartner Zsolt történelmi pontszerzéséről és a Palik, Czollner páros riporteri teljesítményéről marad emlékezetes, valamint Ralf Schumacher csúnya balesetéről.

Szűk 16 év távlatából már hajlamosak az emlékek összemosódni, és talán sokan úgy emlékeznek, hogy Formula–1 máig egyetlen magyar versenyzője, Baumgartner Zsolt csak azért tudott pontot szerezni, mert a futamon eleve csak hatan álltak rajthoz – a hírhedt gumibotrány azonban egy évvel később, 2005-ben történt az indianapolisi pályán, s akkor a magyar fiú már nem volt a mezőny tagja.

Egy évvel korábban, 2004-ben viszont igen, a 19. helyről vágott neki a versenynek, s a mezőny már a rajt után megfogyatkozott, négyen is kiestek a hátsó régiókból, majd Fernando Alonso is búcsúzni kényszerült defektje miatt. Az 5. körben aztán jött Ralf Schumacher csúnya bukása: a célegyenesre fordító döntött kanyarban ő is defektet kapott, megpördült, s az autó hátuljával csapódott a betonfalba. Csaknem tíz percig tartott, mire a becsapódás után mozdulatlanul ülő Schumachert kiszedték a Williamsből, s a riadalmat csak növelte, hogy nem működött a rádiója, így kommunikálni sem tudott vele csapata a bokszból – később kiderült, hogy maradandó károsodás nélkül megúszta, de gerincsérülései miatt hat futamot is ki kellett hagynia.

A biztonsági autó távozása után folytatódott a verseny, s a mezőny tagjai továbbra is töretlen lendülettel potyogtak ki a mezőnyből, de szerencsére több baleset már nem történt, Cristiano da Matta, Jenson Button, Nick Heidfeld, majd 13 körrel a vége előtt Mark Webber is különböző műszaki okok miatt volt kénytelen kiállni.

Mindez azt eredményezte, hogy Baumgartner több kör hátrányban ugyan, de a 9. helyen haladt, vagyis az érvényben lévő szabályozások szerint egy hely választotta el a pontszerzéstől a mezőny deklaráltan leggyengébb autójával.

Amikor hat körrel a vége előtt Giancarlo Fisichella autója a hidraulikus rendszer meghibásodása miatt lelassult, a futamot közvetítő Palik László, Czollner Gyula pároson úrrá lett az extázis.

Pontszerzése után Baumgartner az év hátralévő 9 versenyéből ötször ért célba – két 15. és három 16. hely került a neve mellé – , s az idény végén nem kapott új szerződést, ezzel lezárult a Formula–1-es pályafutása.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik