SÖTÉT FELHŐK GYÜLEKEZNEK A MERCEDES FELETT?
A német gárda a V6-os korszak kezdete óta letaszíthatatlan a Formula–1 trónjáról: sorozatban hat-hat konstruktőri és egyéni vb-címet szerzett, és a szabályváltozásokkor is képes volt megújulni, új irányt találni, innovatív maradni. A 2020-as tesztidény kétségtelenül legnagyobb durranása is az „ezüstnyilak" nevéhez fűződött, az úgynevezett DAS-rendszer a riválisokból is inkább elismerést váltott ki, s az azóta feketébe burkolózó W11-es sem muzsikált rosszul Barcelonában.
A Mercedes így újabb idényt várhat favoritként, amelyben csapatként és motorbeszállítóként is történelmi tettet hajthat végre, egymás után begyűjtött hetedik konstruktőri vb-címével ugyanis egyrészről maga mögé utasítaná az 1999 és 2004 között egyeduralkodó Ferrarit, másrészről utolérné az 1968 és 1974 között „bajnok" erőforrásokat szállító Ford-Cosworthot.
Ráadásul Lewis Hamilton vezérletével minden idők legsikeresebb csapat, versenyző párosa lehet, és a brit pilóta egy Mercedest hajtva válhat a sorozat legeredményesebb versenyzőjévé. Az „ezüstnyilak" tehát meghatározó mérföldkövekhez érhetnek, és újabb, sokáig biztosan megdönthetetlennek tűnő rekordokat állíthatnak fel. Ám, mint minden sikerszéria, egyszer a Mercedes és Lewis Hamilton dominanciája is véget ér, s egyre több jel utal arra, hogy rövidesen pont kerülhet a történet végére.
Igaz, az eredetileg 2021-re tervezett nagy szabályváltozásokat 2022-re halasztották, a szerződések lejárta nem tolódott el, a koronavírus-járvány okozta gazdasági visszaeséssel így a csapatok életében és működésében még idén bekövetkezik a korszakváltás.
Határozottan megváltoztak a feltételek és a viszonyok, és az első hullámcsapások már el is érték a partot: a Sebastian Vettel távozásával induló pilótakeringő a Mercedest is utoléri, hiszen mindkét versenyzőjének lejár a kontraktusa az év végén, és a biztos pontnak tűnő Hamiltonra sem lehet már igazán hosszú távú tervként tekinteni, hiszen a feltörekvő fiatal generáció rövidesen teljesen átveszi az uralmat a sorozatban.
JÚLIUS 3., PÉNTEK | |||
1. szabadedzés: 11.00–12.30 | |||
2. szabadedzés: 15.00–16.30 | |||
JÚLIUS 4., SZOMBAT | |||
3. szabadedzés: 12.00–13.00 | |||
Időmérő: 15.00–16.00 | |||
JÚLIUS 5., VASÁRNAP | |||
A verseny (71 kör, 306.452 km) rajtja: 15.10 | |||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||
Július 12., 15.10 | Stájer Nagydíj | ||
Július 19., 15.10 | Magyar Nagydíj | ||
Augusztus 2., 16.10 | Brit Nagydíj |
Ugyanakkor míg a brit távozásáig és/vagy visszavonulásáig akár több év eltelhet, egy kulcsember már biztosan búcsút int a csapatnak. A Mercedes verhetetlen motorjának felelőse, Andy Cowell januárban jelezte kilépési szándékát, és bár 2021 elejéig tanácsadóként marad a gárdánál, a belső átszerveződések elkerülhetetlenek.
Igaz, a Mercedes az elmúlt években már eredményesen túlvészelte olyan meghatározó személyek, mint Ross Brawn, Dieter Zetsche és Aldo Costa elvesztését, Nico Rosberg váratlan visszavonulását meg a tanácsadó, Niki Lauda halálát, Cowell távozása lehet az egyik legnagyobb hatással, főleg, ha a szakember mellett a továbbra sem hosszabbító Toto Wolff is új kihívások elé néz majd. A csapatfőnök jövőjével kapcsolatban már tavaly is sok találgatás látott napvilágot, s a pletykák egyre csak erősödtek, amikor kiderült, az osztrák a jövőre gyári csapatot indító Aston Martinban is részvényt vásárolt.
Wolff, bár többször is leszögezte, hogy magánemberként tett befektetést, így ez nincs hatással a Mercedesnél betöltött szerepére, azt elismerte, hogy nemcsak arról folytat tárgyalásokat, hogy meghosszabbítja-e a szerződését, hanem arról is, miként vihetnék tovább a céget. A Mercedes átalakulásáról, illetve esetleges kiszállásáról ugyanis több hír is felröppent, és olyan sajtóértesülések is napvilágot láttak, miszerint Aston Martinná alakulhat a csapat, és a a német cég kizárólag motorbeszállítóként maradna a sportágban.
Noha ezeket mindenképp fenntartásokkal kell kezelni, egyvalami biztos: az átalakulás már elkezdődött, kérdés, hogy a Mercedes ezúttal miként navigál, s kiben vagy épp miként látja a hosszú távú célokat, a „bűvös" hetedik évben hozott döntések ugyanis alapjaiban határozhatják meg a Formula–1 következő pár évét.
A RED BULL ÉS MAX VERSTAPPEN MÁR KOPOGTAT AZ AJTÓN
A Mercedes pont a „vörös bikák" sikerszériáját szakította meg 2014-ben, az azóta több pilótacserén, illetve motorszállító-váltáson is áteső Red Bull azonban most, úgy tűnik, kész visszavágni, s újra visszaülni a száguldó cirkusz trónjára. A csapat vezéregyénisége a még mindig fiatal, de korántsem zöldfülű Verstappen, aki 2015-ben robbant be az elit szériába, s akire már egy ideje a jövő meghatározó alakjaként, világbajnokaként tekintenek.
A holland pilóta tavaly szintet lépett, s minden eddiginél kevesebb hibával bizonyította, hogy kezd beérni. Összesen kilenc alkalommal állhatott fel a dobogóra, ebből háromszor annak a felső fokára, pontosan ugyanannyiszor, mint a bajnokcsapat finnje, Valtteri Bottas, sőt, a nyári szünetben úgy tűnt, nem a mercedeses, hanem ő jelent nagyobb fenyegetést Hamilton újabb címére. Ez pedig erre az esztendőre sem változott, hiszen a szakértők és több Formula–1-es szereplő is úgy gondolja, Verstappen lehet a brit legnagyobb, talán egyetlen kihívója 2020-ban.
A téli teszteken is jó benyomást keltő, és Spielbergbe több frissítést, továbbfejlesztett Honda-erőforrást hozó „vörös bikák" kezére játszhat a versenynaptár, illetve az idény hosszát övező bizonytalanság is: a kiírás a saját pályájukon, a Red Bull Ringen veszi kezdetét, ahol az elmúlt két évben nyertek, és ahol nem mellesleg két egymást követő hétvégén is versenyt bonyolítanak le; majd a Hungaroringen folytatódik, ahol hagyományosan jól szerepelnek.
Míg a Red Bullnak sikereket, a Mercedesnek bukást hozott az elmúlt két év Ausztriában: 2018-ban a dupla kiesés, 2019-ben hűtési gondok fosztották meg a németeket a győzelem esélyétől. Igaz, a mostani hétvégére nem jósolnak olyan forróságot, mint egy éve volt, ha a rossz széria mégis folytatódik, vagy esetleg nem sikerült kijavítani a teszteken többször is meghibásodó motorokat, akkor úgy tűnik, az osztrákoknak nem nagyon marad ellenfele.
A tavaly második Ferrari ugyanis a teszteken sem túl meggyőző formát mutató koncepciójával indul az osztrák futamokon, miután nem készült el az átfogó fejlesztési csomagja. Ha pedig az irányváltás sem hozza meg a várt eredményeket, akkor a maranellóiak nemcsak erre az évre, hanem a következőre is kiszállhatnak a bajnoki címért folyó csatából, hiszen jövőre több elem fejlesztését is befagyasztották költséghatékonysági célokból, ráadásul a vezetőségnek csapaton belül is nehéz helyzetet kell kezelnie.
VETTEL VALÓBAN SZÁRNYAL AZ UTOLSÓ FERRARIS ÉVÉBEN?
A koronavírus-járvány olyan helyzetet teremtett, amilyenre nagyon sok ideje nem volt példa: több versenyző is abban a tudatban készült az idénykezdetre, hogy év végén távozik jelenlegi csapatától. Az egyik ilyen pilóta, az egész keringőt elindító Vettel, akiről május elején kiderült, hogy közös megegyezés után nem hosszabbította meg a 2020 végén lejáró kontraktusát.
A német sofőr nagy reményekkel érkezett a Ferrarihoz, a nagy előd, a gyermekkori hős, Michael Schumacher nyomdokaiba akart lépni, és bajnoki címet szeretett volna nyerni a csapattal. A várt sikerek azonban elmaradtak, Vettel az elmúlt években sokszor hibázott, méghozzá döntő pillanatokban, miközben fiatal csapattársa, Charles Leclerc már az első idényében meggyőzően teljesített, és hamar biztossá vált, hogy ő jelenti a jövőt a Ferrarinál, mi több, sokan úgy vélik, a monacói lehet majd Verstappen egyik legnagyobb ellenfele is.
A Ferrarinál tehát akarva-akaratlanul is Leclerc felé fog idén billenni a mérleg nyelve, azonban egyes szakértők szerint pont a nyomás nélküliség fogja visszahozni Vettel régi önmagát, aki már a múltban sem riadt vissza attól, hogy megszegje a csapatutasításokat. A német talán újra szárnyra kap, és ezzel jobb pozícióba navigálja magát a pilótapiacon, a további pályafutását (a Mercedesben?) ugyanis nagyban meghatározhatja az, hogyan teljesít majd ő és a csapata.
Ha a Ferrari esélytelenül bukdácsol, talán Vettel úgy dönt, egy évre vagy akár végleg búcsút int a Formula–1-nek, ha viszont újra jól teljesít, és új erőre kap, az arra sarkallhatja, hogy belefogjon valami újba, s persze azt is figyelni fogja, miként teljesítenek azon gárdák, amelyekkel új szakaszt nyithat a karrierjében.
KI LESZ IDÉN A KÖZÉPMEZŐNY KIRÁLYA?
Vettelt eleinte leginkább a McLarennel és a Renault-val hozták szóba, ám előbbi team hamar bejelentette, hogy Daniel Ricciardót szerződteti a Ferrarihoz távozó Carlos Sainz Jr. helyére. Ezt követően kezdték el emlegetni a Mercedes nevét, illetve az idén még Racing Point néven induló, de jövőre már az Aston Martin gyári csapataként versenyző gárda is esélyessé lépett elő. Az említett alakulatokban egyvalami közös: valamennyien pályáznak 2020-ban a konstruktőri bajnokság negyedik helyére.
A tavaly egyértelműen negyedik erőnek számító McLaren jó tesztidényt zárt, és minden esélye megvan arra, hogy szép eredménnyel zárja utolsó évét a Renault-val, a wokingiak ugyanis 2021-től újra összeállnak a Mercedesszel, és nagy szabályváltoztatások elhalasztása okán egy évük lesz is összecsiszolódni a németekkel.
Az idén azonban talán nem lesz olyan biztos a középmezőny élén elfoglalt helyük, mint tavaly volt, mivel a teszteredményekből kiindulva valós kihívóvá lépett elő a 2019-es Mercedes-hasonmással induló Racing Point, amely egyes szakértők szerint a „nagyok" csatájába is beleszólhat egyes futamokon.
A wokingiak és a Lawrence Stroll által tulajdonolt alakulat tűnik tehát a legnagyobb esélyesnek a negyedik helyre, de nincs kizárva, hogy a Renault is csatlakozik hozzájuk. A franciáknak ugyanis, bár kimondottan a nagy szabályváltoztatásokra készültek, a halasztás, illetve Ricciardo kissé váratlan távozása után némileg változtatniuk kellett a hozzáállásukon. A csapatfőnök, Cyril Abiteboul megerősítette, hogy jelentős csomaggal készülnek, rögtön a harmadik fejlesztési lépcsőn indítják az évet, és a későbbiekben is szorosan együtt dolgoznak az ausztrállal, tudva, hogy több elemet is befagyasztanak, így a McLaren a motorcsere miatt felhasználja zsetonjai nagy részét.
Benne van tehát a pakliban, hogy a Formula–1 mellett elköteleződött enstone-iak a vártnál erősebb formában teljesítenek Ausztriában, ahol nem mellesleg a felkészülési tesztjüket tartották a 2018-as autóval.
MEGMENEKÜL A WILLIAMS?
A koronavírus-járvány okozta gazdasági visszaesés több csapatot is nehéz helyzetbe sodort, köztük az elmúlt két évben az utolsó pozícióban záró Williamst is. A grove-iak május végén jelentették be, hogy azonnali hatállyal szakítanak névadó szponzorukkal, a ROKiT-tal, és részben vagy egészben eladásra kínálják az F1-es csapatot, mert pénzhiány miatt befektetőkre van szükségük. A külsőleg is megváltózó gárdának a hírek szerint már komoly érdeklődői is vannak, ám hivatalos megerősítés még nem történt az ügyben.
A KORONAVÍRUS-JÁRVÁNY MIKÉNT SZÓL MAJD BELE A BAJNOKI HARCBA?
A világjárvány miatti hosszú kényszünet tehát már az idény előtt hozott magával érdekességeket és változásokat: elindult a pilótakeringő, több szabályváltoztatás is történt, nem beszélve a csapatokat érintő gazdasági hatásokról. Ezenkívül azonban a pályán nyújtott teljesítményre is hatással lehet a hosszú kihagyás, hiszen hiába az előrehozott és meghosszabbított gyárleállás, a csapatok rendelkezésére többhétnyi extra munkaidő állt a teszteredmények kiértékelésére, illetve a szükséges fejlesztések elkészítésére.
Több alakulat így bevallottan teljesen más kocsival gurul pályára Ausztriában, mint Ausztráliában tette volna, aminek eredményeképp némileg megváltozhat az erősorrend is. Továbbá a kicsit sem teljes versenynaptár is nagy hatással lehet akár a versenyzők hozzáállására, az egyébként is megkurtított idényben minden egyes vezetői és csapathiba még inkább fájhat, s ha a tervezett 15-18 nagydíj sem jön össze, akkor egy erős idénykezdet akár el is döntheti a bajnokságot.
Egy eseteges fertőzés adott esetben egy csapat szereplését is meghiúsíthatja a versenyen, és a csökkentett létszám miatt a különböző problémák kijavítása is jóval időigényesebb lehet.
Hogy a több mint három hónapos kényszerszünet után ki milyen formában tér vissza a versenypályára, arra pénteken láthatunk ízelítőt, amikor a mezőny nézők nélkül és kiemelt óvintézkedések mellett két szabadedzésen is részt vesz, mielőtt a versenyzők szombaton a pole pozícióért, majd vasárnap a győzelemért szállnának harcba.
rajt* | ||
Július 5. | Osztrák Nagydíj, Spielberg | 15.10 |
Július 12. | Stájer Nagydíj,Spielberg | 15.10 |
Július 19. | Magyar Nagydíj, Mogyoród | 15.10 |
Augusztus 2. | Brit Nagydíj, Silverstone | 16.10 |
Augusztus 9. | A 70. Évforduló Nagydíja, Silverstone | 16.10 |
Augusztus 16. | Spanyol Nagydíj, Barcelona | 15.10 |
Augusztus 30. | Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps | 15.10 |
Szeptember 6. | Olasz Nagydíj, Monza | 15.10 |
*A rajtidőpontok magyar idő szerint értendőek **A következő hetekben ismertetik a versenynaptár további részleteit |