EZ TÖRTÉNT A MÚLT HÉTEN – SZÁMOKBAN A BAHREINI NAGYDÍJ
DECEMBER 4., PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés: 14.30–16.00 | ||||
2. szabadedzés: 18.30–20.00 | ||||
DECEMBER 5., SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés: 15.00–16.00 | ||||
Időmérő: 18.00–19.00 | ||||
DECEMBER 6., VASÁRNAP | ||||
A verseny (87 kör, 307.995 km) rajtja: 18.10 | ||||
A KÖVETKEZŐ, UTOLSÓ FUTAM | ||||
December 13., 14.10 | Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi |
Lewis Hamilton harmadik alkalommal szerezte meg a rajtelsőséget Bahreinben, összességében pedig 98. pole pozícióját könyvelhette el, míg a második leggyorsabbnak csapattársa, Valtteri Bottas bizonyult, ami azt jelentette, sorozatban az ötödik évben sikerült egy csapatnak kisajátítania az első sort Szahírban.
Hamilton aztán a Romain Grosjean horrorisztikus balesetével induló versenyen sem talált legyőzőre: karrierje 95., míg idei 11. sikerét jegyezte, ráadásul egy kör kivételével mindegyikben az élen állt, amivel jócskán felzárkózott a vonatkozó örökranglistát vezető Michael Schumacherre (5111). A brit pozitív koronavírustesztje után azonban egyelőre kérdéses, hogy az idényzárón lesz-e lehetősége autóba ülni, és megdönteni ezt a csúcsot.
Ami viszont már biztos: a mercedesesnek akkor sem lesz esélye 2020-ban arra, hogy beállítsa Schumacher (13) és Sebastian Vettel (13) egy kiírásban elért győzelmi rekordját, és arra sem, hogy megdöntse Alberto Ascari egy kiírásban elért legmagasabb százalékú győzelmi arányát, ha Abu-Dzabiban autóba ülhet.
Hamilton emellett az elmúlt 82 GP-t tekintve 81. alkalommal szerzett pontot, míg egyhuzamban a 48. versenyét fejezte be az első tízben és zsinórban ötödször nyert – utóbbival egyéni leghosszabb szériáját állította be.
A brit győzelme egyben a Mercedes fennállásának 115. sikerét jelentette, amivel az „ezüstnyilak" megelőzték a Williamst (114) az örökranglista harmadik helyéért.
Másodikként Max Verstappent intette le a kockás zászló, a harmadik pedig Sergio Pérez gépének technikai meghibásodása után Alexander Albon lett, aminek révén a Red Bull 2013 után ünnepelhetett újra a szahíri pódiumon, míg a 2017-es Japán Nagydíjat követően ért el ismét kettős dobogót.
A negyedik és az ötödik helyet Lando Norris és Carlos Sainz Jr. húzta be, aminek eredményeként a brit egy ponttal megelőzte csapattársát az összetettben, miközben a McLaren átvette a harmadik pozíciót a konstruktőri tabellán. A wokingiak előnye 17 pont a Bahreinben nullázó és így a negyedik helyre visszacsúszó Racing Point előtt.
Hatodikként Pierre Gasly zárt, aminek köszönhetően tovább folytatta a jó sorozatát Bahreinben – a francia pilóta mindhárom itteni versenyén a top 8-ban végzett.
A hetedik Daniel Ricciardo lett, amivel továbbírta a pontszerző szériáját – az ausztrál az elmúlt kilenc viadalon az első tíz között futott be, ilyen hosszú menetelése legutóbb 2016-ban volt, amikor még a Red Bull-lal versenyzett.
Nyolcadikként Bottas szelte át a célvonalat, ami után az előnye 12 pontra csökkent Verstappen előtt az egyéni bajnokságban.
A kilencedik pozícióban Esteban Ocon látta meg a kockás zászlót, a francia így továbbra is elmondhatja magáról, hogy mindhárom bahreini versenyén ponthoz jutott.
Az első tízes sorát Charles Leclerc zárta, a monacói pontszerző sorozata immár hét futam óta tart.
A kvalifikáció második szakaszába idén kilencedik alkalommal bejutó George Russell hatodszor végzett a versenyen a top 12-ben, azonban továbbra is pont nélkül áll.
Az MGU-K meghibásodása miatt kieső Pérez 18 futamot felölelő pontszerző sorozata ért véget Bahreinben.
ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A SZAHÍRI PADDOCKBÓL
Meglehetősen mozgalmas napokon van túl a Formula–1: Romain Grosjean horrorisztikus balesete újra felerősítette a biztonsággal kapcsolatos aggályokat, Lewis Hamilton pozitív koronavírustesztje szintén jócskán felbolygatta a mezőnyt, és újabb helyek keltek el a 2021-es pilótapiacon is.
Vasárnap és hétfőn még kétségkívül Grosjean uralta a címlapokat, a francia a múlt hétvégi Bahreini Nagydíjon bukott hatalmasat: 53 G-vel csapódott a szalagkorlátnak, amely szétszakadt és kettétörte a kigyulladó Haast. A francia 28 másodpercet töltött el a lángok között, s elmondása szerint gyermekei sarkallták arra, hogy harmadjára is megpróbáljon kimászni a roncsból.
Grosjean szerencsére kisebb égési sérülésekkel és bokarándulással megúszta az ijesztő balesetet, amit követően három éjszakát volt kénytelen eltölteni a bahreini katonai kórházban, és biztossá vált, hogy nem vehet részt a most hétvégi Szahíri GP-n. A kezelését Bahreinben folytató pilóta helyét Emerson Fittipaldi unokája, az amerikai istálló teszt- és tartalék pilótája, Pietro Fittipaldi foglalhatja el.
A Haas ezt követően először a Formula–2-es bajnokságban egy versenyhétvégével a vége előtt a harmadik helyen álló Nyikita Mazepin többéves szerződését jelentette be, majd másnap megerősítette, hogy a hétszeres világbajnok Michael Schumacher fia, Mick Schumacher lesz az orosz csapattársa. Az ezen a hétvégén Szahírban még az F2-es bajnoki címért hajtó német pilóta ugyancsak hosszú távra kötelezte el magát az amerikai alakulattal, amelynél már jövő héten is bemutatkozhat, hiszen az első szabadedzésen ő vezetheti a VF-20-as kódjelű autót.
Ráadásul nem kizárt, hogy a jövő hétvége fennmaradó részében is ő ülhet a volán mögé, hiszen Grosjean talán hiába vágyódik vissza az utolsó víkenden a mezőnybe, hogy ne a balesettel zárja le az F1-es pályafutását – ha az állapota nem engedi meg, kénytelen lesz a televízióból követni az eseményeket.
A csapatfőnök, Günther Steiner elmondása szerint jövő hétfő lesz a vízválasztó: ha akkor bebizonyosodik, hogy Grosjean nem állhat rajthoz, akkor fognak dönteni arról, ki ugorhat be a helyére, vagyis újabb változás lehet az egyébként is felbolydult mezőnyben.
Ugyanis a Haas-vonallal párhuzamosan futott a Mercedesé is, amelynél a múlt vasárnap még győzedelmeskedő Hamilton produkált pozitív koronavírustesztet, aminek következményeként nem állhat rajthoz a második bahreini versenyen. Bár a német gárda két tartalék pilótát is kijelölt a 2020-as idényre, mégsem Stoffel Vandoornénak vagy Esteban Gutiérreznek adott esélyt, hanem kapva kapott a lehetőségen és előrehozta George Russell mercedeses bemutatkozását, aminek folyományaként a Williams Jack Aitkent volt kénytelen beültetni a négykerekűjébe.
A valamennyi F1-es időmérőjén magát a csapattársa elé kvalifikáló Russell tehát óriási lehetőséget kapott, nem csak az első pontjait, de akár az első dobogóját vagy győzelmét is megszerezheti úgy, hogy pár héttel ezelőtt még az volt fókuszban, hogya 2021-es ülése veszélyben forgott, lehetséges forgatókönyvvé vált, hogy nem lesz a mezőny tagja a következő évben.
A LEGNAGYOBB KÉRDÉS
A mezőnyben és a pilótapiacon történt mozgások után több versenyző vállát a szokásosnál is nagyobb teher fogja nyomni, közülük ketten ráadásul nem kívánt rivaldafénybe kerültek. Az egyikük Alexander Albon, aki jóformán egyedül mozgatja az utolsó puzzle-darabokat a pilótakeringőben, és egyáltalán nem lehet magabiztos a folytatást illetően.
A thaiföldi ugyanis hiába állhatott fel Bahreinben idén másodszor a dobogóra, Max Verstappen éles kritikája más megvilágításba helyezte a teljesítményét. A holland a Ziggo Sportnak adott nyilatkozatában mondta el, hogy egyáltalán nem volt elragadtatva Albontól, hiszen nem érzi túl jó eredménynek azt, ha valaki a csapattársa mögött végez 20-30 másodperccel.
Sajtóinformációk szerint Verstappen és az édesapja is Nico Hülkenberg leigazolását részesíti előnyben, ami nem jó hír a mindent egy lapra feltevő Sergio Pérez számára. A mexikói a hétfői sajtótájékoztatóján megerősítette, hogy a „vörös bikák” döntésére vár, és egyértelműsítette, hogy ha nem kapja meg a lehetőséget, akkor egy évet biztosan kihagy, s azon lesz, hogy 2022-re jó pozícióba hozza magát.
Meghatározó verseny vár Bottasra is, a finn versenyző számára ugyanis egyetlen elfogadható eredmény van: Russell előtt végezni a hétvégén. A helyzeti előny mindenképpen nála lesz, hiszen jól ismeri az autót, azonban ha az elmúlt viadalokon mutatott teljesítményét vesszük górcső alá, máris nem olyan egyértelmű Bottas sikere. A mercedeses az esős Török GP-n talán pályafutása legrosszabb futamát teljesítette, míg múlt héten több alkalommal is fennakadt a riválisain a felzárkózásban, s végül kénytelen volt megelégedni a nyolcadik hellyel.
A finn előnye így jócskán megcsappant Verstappen előtt, és már hátrafelé kell figyelnie, hiszen óriási bukást jelentene számára a Red Bull hollandja mögött végezni az egyéni összetettben.
Nyomás lesz természetesen Russellen is, mivel a Mercedes kimondottan Hamilton jövőbeni utódjának szánja, így a mostani versenyhétvége egy éles teszt lesz számára. A Williamsszel összességében remek idényt futó fiatal britnek a Formula–1 történetének legsikeresebb versenyzőjét kell helyettesítenie, azonban senki sem várja el tőle, hogy azonnal felvegye harcot a Bottasszal, akinek a vezérpilóta szerepkörét kell betöltenie.
Russell esetleges sikere Bottasra vetne igazán rossz fényt, hiszen Hamilton már sokszor bebizonyította, pontosan mire is képes, míg a finn szempontjából pont a hétszeres világbajnok csapattárs klasszisa jelentette a mentőövet a teljesítménye kapcsán. Ha Bottas alulmarad, az pszichológiailag is komoly hatással lehetne rá, és nagy valószínűséggel megpecsételné a 2021 utáni sorsát.
Már idén is több találgatás volt azzal kapcsolatban, hogy a finn megkapja-e az újabb egyéves hosszabbítását, ám a Williams hamar lezárta a kérdést azzal, hogy nem engedte el fiatal tehetségét. Russell számára így 2022 jelentheti a nagy lehetőséget, ugyanis ha most jól teljesít, óriási esélye lesz arra, hogy a nagy szabályváltozásokkor már a Mercedes állandó versenyzőjeként kezdhesse meg az idényt.
Némi plusznyomás lesz Verstappenen is, aki idén eddig két GP-n tudta legyőzni úgy Bottast, hogy a finnek nem volt semmilyen technikai vagy egyéb problémája, vagyis Hamilton távolmaradásával egyértelműen jobb esélye nyílhat a pole pozíció és a győzelem megszerzésére is.
MI VÁRHATÓ A SZAHÍRI NAGYDÍJON?
Bár a Formula–1 maradt Bahreinben, az előzőtől meglehetősen eltérő versenyre lesz kilátás a sivatagban most hétvégén, hiszen egyrészről teljesen más vonalvezetésen kerül sor a száguldásra, másrészről későbbi időpontban kezdődnek az események, ráadásul a mezőny összetétele is megváltozott.
Az összesen 9 kanyart és 4 fékezési zónát magába foglaló 3.5 kilométer hosszú pályán 1 perc alatti köridőket jósolnak, ami már most nagy forgalmat és óriási csatát sejtet a szélárnyékért az időmérőn. Az előtérbe így mindenképpen az alacsony leszorítóerős csomagok és a motorerő fog kerülni, ami a Mercedes-motoros autók előretörését és a Ferrari-erőforrást használó csapatok visszaesését vetíti előre, miközben nagy próbát jelent a Honda számára.
A monzai versenyhétvégéből kiindulva és az idei formát tekintve a Mercedes sikerére lehet számítani, azonban Hamilton távollétében nem olyan egyértelmű, ki szerezheti meg a rajtelsőséget. A legnagyobb esélyesnek mindenképpen Bottas számít, de a pályafutása során az időmérőkön eddig valamennyi csapattársát legyőző Russell és Verstappen is okozhat meglepetést, nem is beszélve a sebességi listákat általában vezető Racing Pointról, amely továbbra is harcban van a konstruktőri harmadik helyért.
Helyezés | Csapat | Pont |
3. | McLaren | 171 |
4. | Racing Point * | 154 |
5. | Renault | 144 |
6. | Ferrari | 131 |
*: 15 büntetőpont levonva |
Ami a versenyt illeti, az idény ilyen kései szakaszában nem kizárt, hogy több technikai probléma is beleszól a végeredménybe, múlt héten pont Lawrence Stroll csapata volt kénytelen elbúcsúzni egy biztosnak tűnő dobogós helyezéstől az MGU-K meghibásodása nyomán. Normális esetben azonban egyértelműen a Mercedesnek áll a zászló, azon belül is Bottasnak. Azonban a történethez az is hozzátartozik, hogy ha Verstappen nem is tudott Hamiltonnal harcba szállni vasárnap, a finnt viszont többször is megszorongatta, vagyis Bottas számára talán nem lesz olyan sima menet a verseny.
Russellnek ugyancsak lehet esélye beleszólni a győzelemért vívott harcba, ám ha ez nem is jön össze neki, egy dobogós helyezést mindenképpen megcélozhat a Mercedesszel. Hozzá hasonlóan Albon vagy akár a már említett Pérez is lecsaphat a lepattanóra, és nagy valószínűséggel a Renault is jobb teljesítményt fog nyújtani a motorérzékenyebb pályán, mint egy héttel ezelőtt.
Persze ha az időmérőn jósolt nagy forgalom felbolygatja a várható erősorrendet, az jócskán átírhatja a futam képét, és nem kizárt, hogy nagyobb esélyesek lesznek kénytelenek felzárkózni a 87 körös versenyen.