F1: a Red Bull újabb rekorddal zárja minden idők legdominánsabb idényét?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2023.11.23. 18:37
null
Verstappen három kivételével valamennyi helyszínen nyert eddig az idén (Fotó: AFP)
Szünet nélkül folytatódik a 2023-as Formula–1-es világbajnokság, a huszonkettedik, egyben utolsó állomás Abu-Dzabi, ahol a 15. Abu-dzabi Nagydíjat rendezik meg. A Red Bull és Max Verstappen újabb rekordot dönthet meg, a Mercedes és a Ferrari a második, míg a McLaren és az Aston Martin a negyedik helyért csap össze a konstruktőri bajnokságban.

 

ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBÓL

A Red Bull az idénybeli 20. sikerét aratta múlt hétvégén, aminek révén megdöntötte az egy adott évre vonatkozó győzelmi rekordot, így már hivatalosan is a mostani számít az F1 történetének legnagyobb egyeduralmának. Igaz, ahhoz, hogy a „vörös bikák” túlszárnyalják a százalékos arányt, a soron következő, utolsó nagydíjon is diadalmaskodniuk kell. A csúcsot egyelőre a McLaren tartja, amely 1988-ban 16-ból 15 versenyen (93.75%) ünnepelhetett.

15. ABU-DZABI NAGYDÍJ
NOVEMBER 24., PÉNTEK
1. szabadedzés: 10.30–11.30
2. szabadedzés: 14.00–15.00
NOVEMBER 25., SZOMBAT
3. szabadedzés: 11.30–12.30
Időmérő: 15.00–16.00
NOVEMBER 26., VASÁRNAP
A verseny (58 kör, 306.183 km) rajtja: 14.00

Noha az osztrák csapat rekordokat rekordokra halmoz, és fennállása során hétszer egyéni, míg hatszor konstruktőri címet ünnepelhetett, ez az első bajnokság, amelyet sikerül az első két helyen zárnia a versenyzőivel. A hullámzó formát mutató, és nemegyszer alulteljesítő Sergio Péreznek ugyanis sikerült bebiztosítania a második helyet, így talán egy időre el is hallgattatta a kritikusokat.

Ugyan a csapat és a versenyző is többször hangsúlyozta, nem a második pozíció határozza meg, ki foglal helyet Max Verstappen mellett jövőre, vitathatatlan, hogy mindkét fél fellélegzett a Las Vegas-i Nagydíj után. A csapatfőnök, Christian Horner nem is kertelt, bevallotta, sötét folt lett volna, ha idén nem sikerül elérniük az eredményt, és hozzátette, büszke a dobogóra az Olasz Nagydíj után visszatérő pilótájára.

Pérez helyezése mellett az is biztossá vált, hogy ki vehet részt a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) év végi díjátadóján, Lewis Hamilton ugyanis az elmúlt két hétvégén mutatott rosszabb forma ellenére is több mint 26 ponttal vezet a legközelebbi rivális előtt. Az év utolsó versenye előtt tehát már biztos az első három versenyző helyezése. Közvetlen mögöttük ugyanakkor igazán szoros harc zajlik, a pillanatnyilag negyedik Carlos Sainz Jr.-t, valamint a hetedik Charles Leclerc-t mindössze tizenkét pont választja el egymástól. A két ferraris között a sokáig második Fernando Alonso és Lando Norris foglal helyet, előbbi pilóta pontazonossággal áll Sainz-cal.

Bár fél szemmel érdekes lesz figyelni a négyes csatáját is, a záró hétvége egyik legnagyobb kérdése az, hogy melyik csapat végez a konstruktőri tabella második helyén. A Sao Paulóban és Las Vegasban is csalódást keltő eredményt jegyző Mercedes előnye ugyanis szinte eltűnt a Ferrari előtt. A nyári szünet előtt a két alakulat között még 56 pont volt a különbség, amely mostanra 4 pontra olvadt.

Az „ezüstnyilak” a kötelező leállást követően rendezett kilenc nagydíjból csupán egyetlen alkalommal szereztek több pontot, mint a riválisuk, így az eddigi tendenciát figyelembe véve könnyen elveszíthetik a sokáig biztosan tűnő második pozíciót. Míg az olaszok csapatfőnöke, Frédéric Vasseur jelezte, alakulata számára fontos lenne, hogy felülkerekedjenek a csatában, a Mercedest irányító Toto Wolff hozzáállása markánsan megváltozott.

Az osztrák korábban még arról beszélt, milyen fontos lenne a számukra a második hely, míg legutóbb úgy nyilatkozott, nem jelent különbséget, végül hol zárnak, és sem a második, sem a harmadik pozíció nem vidítaná fel. Wolffban ehelyett a 2021-es finálé sérelmei törtek újra felszínre – Hamilton akkor vitatható körülmények között vesztette el a hőn áhított nyolcadik világbajnoki címet.

Az osztrák nemrég hangsúlyozta, személyes düh vezérli abban, hogy megteremtse a brit számára a lehetőséget arra, hogy újra felérjen a csúcsra, míg most az azóta menesztett Micheal Masinak szúrt oda, s jelentette ki, a mostani helyzet hasonlít a két évvel ezelőttire, azzal a különbséggel, hogy ezúttal normális versenyigazgató tölti be a posztot.

Míg a Mercedes és a Ferrari a második, az Aston Martin és a McLaren a negyedik helyért csap össze az idényzárón. A silverstone-i az év első, míg a wokingi alakulat a második felében nyújtott remek teljesítményt, s noha egy ponton úgy tűnt, utóbbi még a Ferrarira is fenyegetést jelenthet, a legutóbbi két futamon elhullajtott pontok után veszélybe került a helye, hiszen mindössze tizenegy ponttal előzi meg a vetélytársat.

A visszakapaszkodó Aston Martinnak tehát esélye van a fordításra, Mike Krack csapatfőnök viszont jelezte, nem úgy utaznak Abu-Dzabiba, hogy a McLarenre, valamint a negyedik helyért zajló csatára összpontosítanának, helyette azon lesznek, hogy a lehető legjobb eredménnyel inthessenek búcsút az évnek.

Míg az Alpine már Las Vegasba is úgy érkezhetett meg, hogy biztosan a csapatbajnoki hatodik helyen zár, mögötte négy alakulat fontos csatát vív a dollármilliókért, mert a végeredmény határozza meg, ki mekkora részt kap az F1 2023-as bevételéből. A hetedik Williams hét ponttal előzi meg a legutóbbi versenyeken jó formát mutató, de Las Vegasból üres kézzel távozó AlphaTaurit. A faenzaiak eközben öt ponttal vezetnek az Alfa Romeo előtt, míg az olasz-svájci istálló előnye négy pont az utolsó Haas előtt.

A négy istálló közül egyikük sem szerzett pontot múlt hétvégén, de az elmúlt öt Grand Prix-t figyelembe véve az AlphaTauri van a legjobb formában, hiszen összesen tizenhat pontot gyűjtött, a Williams eközben hét, míg az Alfa Romeo hat pontot zsebelt be.

MI VÁRHATÓ AZ ABU-DZABI NAGYDÍJON?

Nincs megállás, szünet nélkül folytatódik a 2023-as bajnokság, a huszonkettedik, egyben utolsó állomás Abu-Dzabi, ahol a 15. Abu-dzabi Nagydíjat rendezik meg. Az Arab Emírségek 2009-ben látta először vendégül a Formula–1-et, amit követően valamennyi évben otthont adott a Grand Prix-nak. A pályát egyszer, 2021-re építették át, a botrányosan alakuló idényzárót a 273 méterrel rövidebb vonalvezetésen bonyolították le. Akkor az 5–7-es, illetve a 11–14-es kanyarokat vonták össze, aminek értelmében 21-ről 16-ra csökkent a kanyarszám.

Ami a történelmi múltat illeti, a rekordot Hamilton tartja öt győzelemmel, a hétszeres vb-elsőt az aktív pilóták közül az elmúlt három évben egyaránt diadalmaskodó Verstappen követi, míg Valtteri Bottas egy ízben szelte át elsőként a célvonalat.

Ami a jelenlegi formát illeti, kétségkívül az egyhuzamban három sikert számláló Verstappen a fő esélyes. A holland idénybeli tizenkilencedik, pályafutása ötvennegyedik sikerét érheti el, utóbbival Sebastian Vettelt (53) utasítaná maga mögé, s immár egyedüliként foglalná el az örökranglista harmadik helyét.

Ami az időmérőt illeti, a Ferrari ezúttal is nagy fenyegetést jelenthet egy körön. A maranellói csapat a legutóbbi négy nagydíjból három alkalommal szerezte meg a pole pozíciót, és most hétvégén is jó esélyekkel indulhat. A két pilóta közül az elmúlt kvalifikációkon látottak alapján kétségkívül Charles Leclerc számít az esélyesebbnek, hiszen mindhárom alkalommal ő repítette az élre a Scuderiát.

Az persze kérdéses, az olaszok egykörös tempója elég lesz-e az elmúlt három Abu-dzabi GP-n kivétel nélkül leggyorsabb Verstappen ellen, a holland az idei tizenkettedik elsőségére pályázik.

Ami a versenyt illeti, nem kérdés, hogy a háromszoros világbajnok számít a favoritnak. A Red Bull-os idén eddig csupán háromszor (Szaúd-Arábia, Azerbajdzsán, Szingapúr) maradt alul, és az újabb rekordot jelentő 19. alkalommal állhatna fel a dobogó felső fokára vasárnap. Verstappen a drámai végjátékot hozó 2021-es futamon 2.256 szekundummal szelte át a célvonalat Hamilton előtt, míg egy évvel ezelőtt 8.771 szekundum volt az előnye a célba érkezéskor.

A futam alakulására egy esetleges virtuális vagy valódi biztonsági autós szakasz lehet hatással, a safety car eddig összesen nyolc alkalommal hajtott pályára, legutóbb a 2021-es, botrányba fulladó évzárón, amikor Nicolas Latifi összetörte a Williamst az 53. körben.

Ami a dobogós helyezéseket illeti, nehéz megmondani, hogy a Ferrari, a Mercedes, a McLaren és az Aston Martin alkotta négyes közül melyikük lesz az esélyesebb, főleg, hogy az elmúlt versenyeken több szereplő sem tudta megmutatni, pontosan mire lehetett volna képes nyers tempó alapján. Arra ugyanakkor lehet számítani, hogy a Yas Marina Circuiten legsikeresebbnek számító Mercedes erősebb formát mutat, mint a legutóbbi hétvégéken, és alapvetően a Ferrarinak is feküdni fog a pálya.

A Las Vegasban csupán két pontot szerző McLaren visszavágna, míg az Aston Martin szép eredménnyel zárná az évet. Abu-Dzabiban is az is eldől: a csapatok közül melyik könyvelheti el a Red Bull után a legtöbb pódiumot. A wokingiak kilenc, a silverstone-iak és a maranellóiak nyolc-nyolc, míg az „ezüstnyilak" hét top 3-as helyezést értek el eddig, így vasárnap könnyen változhat az állás közöttük.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, minden egyes elcsípett pont meghatározó lehet, főleg az igen szoros alsóházban. Az Alpine mellett várhatóan a Williamsre és az AlphaTaurira lesz különösen érdemes figyelni, a grove-iak két, a faenzaiak egy verseny után szereznének újra pontot, és feledtetnék mindketten a Las Vegas-i futamot.

Ami a búcsúkat illeti, noha egy hely még kiadó a 2024-es rajtrácsra, hiszen a Williams még nem erősítette meg Logan Sargeant maradását, úgy tűnik, a következő évet ugyanaz a mezőny kezdi meg, mint amelyik az ideit befejezi. Az amerikai maradása ugyanis szinte biztosra vehető, míg a többi istálló ismertette már, nem változtat a jelenlegi felállásán, vagyis a versenyzők közül senki sem vált csapatot vagy akasztja szögre a bukósisakját.

Egy nagy név ellenben búcsút int a Formula–1-nek, az AlphaTauri csapatfőnöke, Franz Tost az utolsó nagydíját teljesíti a visszavonulása előtt. A tizennyolc év után távozó szakember helyét Peter Bayer és Lauret Mekies veszi át. Emellett két alakulat utoljára versenyez a most használatos nevével: az AlphaTauri a legfrissebb hírek szerint jövőre Racing Bullsként szerepel, míg a Sauber öt év együttműködés után köszön el a névadó támogatójától, az Alfa Romeótól.

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
1. Max Verstappen 18 20 21 8 549
2. Sergio Pérez 2 9 19 2 273
3. Lewis Hamilton - 6 21 4 232
4. Carlos Sainz Jr. 1 3 21 - 200
5. Fernando Alonso - 8 20 1 200
6. Lando Norris - 7 17 1 195
7. Charles Leclerc - 5 16 - 188
8. George Russell - 1 19 1 160
9. Oscar Piastri - 2 12 1 89
10. Lance Stroll - - 12 - 73
11. Pierre Gasly - 1 13 - 62
12. Esteban Ocon - 1 13 - 58
13. Alexander Albon - - 8 - 27
14. Cunoda Juki - - 4 - 13
15. Valtteri Bottas - - 4 - 10
16. Nico Hülkenberg - - 2 - 9
17. Daniel Ricciardo - - 1 - 6
18. Csou Kuan-jü - - 3 - 6
19. Kevin Magnussen - - 3 - 3
20. Liam Lawson - - 1 - 2
21. Logan Sargeant - - 1 - 1

KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Honda RBPT 822
2. Mercedes 392
3. Ferrari 388
4. McLaren-Mercedes 284
5. Aston Martin-Mercedes 273
6. Alpine-Renault 120
7. Williams-Mercedes 28
8. AlphaTauri-Honda RBPT 21
9. Alfa Romeo-Ferrari 16
10. Haas-Ferrari 12
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik