Hamilton távozik a Mercedestől a 2024-es idény végén, a Ferrarihoz igazol – hivatalos

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2024.02.01. 20:03
Hamilton (balra) és Leclerc (jobbra) csúcsra vezeti a Ferrarit? (Fotó: AFP)
A Formula–1-es Mercedes csütörtök este hivatalosan is megerősítette, hogy hétszeres világbajnok versenyzője, Lewis Hamilton a 2024-es idény végén távozik a csapattól. A sportág legsikeresebb versenyzője Carlos Sainz Jr. helyére érkezik a Ferrarihoz.

Noha évek óta jelent beszédtémát Lewis Hamilton esetleges Ferrarihoz szerződése, fél évvel azt követően, hogy – a jelek szerint 1+1 év opciós joggal – 2025 végéig aláírt a Mercedesszel, kétségtelenül szenzációként hatott, amikor csütörtök délelőtt elkezdett terjedni a pletyka, hogy a hétszeres világbajnok a következő idényt a maranellói csapat színeiben kezdi meg.

Az Olaszországból induló találgatást hamar felkapta a világsajtó, rövidesen már a spanyol lapok is arról számoltak be, hogy Hamilton lesz a nemrég hosszabbító Charles Leclerc csapattársa 2025-től, majd a brit Sky Sports nem sokkal dél előtt már tényként közölte a hírt, amit követően egybehangzó sajtóértesülések szóltak arról, hogy az egyezség megköttetett a felek között. A La Gazzetta dello Sport ráadásul azt is megszellőztette, hogy a versenyző akár még a soron következő idény előtt csatlakozhat a maranellóiakhoz... Az esetleges átigazolás híre a nap előrehaladtával egyre inkább éreztette a hatását a New York-i tőzsdén is, a Ferrari piaci kapitalizációja ugyanis 62.4-ről 69.12 milliárd dollárra nőtt a szerdai záráshoz képest. 

Források szerint a Mercedes délután három órára rendkívüli megbeszélést is összehívott a Brackley-központban, és a Sky Sportsnak tudósító Rachel Brookes elmondása szerint a mindösszesen tíz percig tartó meetingen a márkával hosszú távon elköteleződő Toto Wolff, illetve James Allison közölte Hamilton távozásának hírét a munkatársakkal. 

A csapatfőnök az előzetes információkkal szemben ugyanakkor nem tudott személyesen jelen lenni a gyárban, ami jól jelezte, milyen váratlanul érte a csapatot is a hír – az értesülések alapján Hamilton szerda este közölte a döntését az osztrákkal. Az „ezüstnyilak" kedden még az üléspróbáját teljesítő britről töltöttek fel képet a közösségimédia-felületeiken.

A hivatalos bejelentés végül egészen estéig váratott magára, a Mercedes 20 órakor erősítette meg hivatalosan, hogy Hamilton a 2024-es idény végén távozik a csapattól. Az „ezüstnyilak" közleményükben tudatták, Hamilton aktiválta a kilépési záradékát, aminek értelmében a mostani lesz az utolsó idény, amikor az „ezüstnyilak" színeiben versenyez. 

„Elképesztő tizenegy évet teljesítettem a csapattal, és rendkívül büszke vagyok mindarra, mit közösen elértünk. A Mercedes tizenhárom éves korom óta az életem részét képezi. Ez az a hely, ahol felnőttem, ezért életem egyik legnehezebb döntése volt az, hogy távozom. Az időzítés ugyanakkor megfelelő számomra ahhoz, hogy megtegyem ezt a lépést, és izgatottan vágok bele az új kihívásba. Örökké hálás leszek a Mercedes-család hihetetlen támogatásáért, különösen Totónak a barátságáért és az iránymutatásáért, és szeretném a csúcson befejezni velük. Száz százalékig elhivatott vagyok, hogy a lehető legjobb teljesítményt nyújtsam a mostani idényben, és szeretném emlékezetessé tenni az „ezüstnyilakkal" töltött utolsó évemet" – jelentette ki Hamilton. 

„Ami a versenyzőpárosunkat illeti, a Lewisszal való partnerségünk a valaha látott legsikeresebb a sportág történetében, és erre büszkeséggel tekinthetünk vissza. Lewis mindig fontos tagja marad a Mercedes motorsport-történelmének. Ugyanakkor tudtuk, hogy az együttműködésünk egy ponton a végéhez ér, és ez a nap most elérkezett. Elfogadjuk Lewis döntését, hogy új kihívást keres, nekünk pedig izgalmas lehetőségeink vannak a jövőre nézve. Most viszont vár még ránk egy idény, és arra összpontosítunk, hogy erős teljesítményt nyújtsunk 2024-ben" – fogalmazott Wolff. 

Nem sokkal a német csapat bejelentését követően a Ferrari rövid közleményben hivatalosan is megerősítette Hamilton 2025-ös érkezését, és elárulta, a Sainz helyére érkező brit versenyző többéves szerződést írt alá a csapattal. 

A történésekre Sainz is reagált, a spanyol versenyző rövid közleményben jelezte, hogy a megfelelő pillanatban meg fogja osztani a jövőjével kapcsolatos híreket. „A mai hírek tükrében 2024 végén véget ér a partnerségem a Ferrarival. Hosszú bajnokság áll még előttünk, és mint mindig, most is a lehető legjobbamat fogunk nyújtani a csapatért és a tifosiért. A jövőmmel kapcsolatos híreket a megfelelő időben fogom bejelenteni."

Hamilton a 2007-es bemutatkozása óta kizárólag Mercedes-erőforrással hajtott autókat vezetett, a McLarennel 2008-ban, míg a Mercedes gyári csapatával 2014-ben, 2015-ben, 2017-ben, 2018-ban, 2019-ben, valamint 2020-ban ért fel a csúcsra, és a hét megszerzett világbajnoki címével Michael Schumacherrel holtversenyben vezeti a vonatkozó örökranglistát.

Ami a Ferrarit illeti, az olasz istálló legutóbb 2007-ben Kimi Räikkönen révén szerzett egyéni, míg 2008-ban csapatbajnoki címet. A maranellóiak a 2022-es idényt a második, míg az előzőt a harmadik helyen zárták a konstruktőri tabellán. Igaz fontos megjegyezni, hogy az utolsó verseny utolsó köréig versenyben voltak a végül másodikként záró Mercedesszel,  és amellett, hogy az idény hajrájában gyorsabbak voltak a riválisuknál, egyedüli csapatként tudtak győzedelmeskedni (Szingapúri Nagydíj, Sainz) a Red Bull-hegemóniában. 

Hamilton nem titkolt célja megszerezni a hőn áhított nyolcadik vb-címet, és bár a Ferrari fennállása egyik leghosszabb nyeretlenségi sorozatát, valamint a Red Bull jelenlegi fölényét figyelembe véve meglepő a váltás, kétségtelen, hogy a Formula–1 történetének egyik legnagyobb szenzációja lenne, ha a sportág legsikeresebb versenyzője pont a valaha volt legsikeresebb csapat színeiben írná át a rekordkönyveket. 

A Stevenage-ben született versenyző 2012-ben egyszer már sokkolta a sportvilágot azzal, hogy az akkor középmezőnyben sínylődő Mercedeshez igazolt, meglepő döntése azonban végül a „száguldó cirkusz” fennállásának egyik legnagyobb egyeduralmához vezetett: Hamilton hatszor, míg az „ezüstnyilak” sorozatban nyolcszor ülhettek fel a királykategória csúcsára.

Az időzítés meglehetősen hasonló: a brit a Mercedeshez és most a Ferrarihoz is egy évvel a szabályváltoztatások előtt csatlakozik, vagyis ad egy idényt magának a beilleszkedésre azelőtt, hogy új csapatával belevágna az új érába. A RacingNews365 információi szerint a brit döntésében a belső konfliktusok mellett nagy szerepet játszott a teljesítményigazgató, Loic Serra távozása is, aki az értesülések szerint a nemtetszését többször is hangoztató Hamiltonhoz hasonlóan úgy érezte, rossz irányba tartanak az autókoncepcióval. A  jelenleg a kényszerszabadságát töltő, elismert francia szakember várhatóan, de egyelőre meg nem erősített hírek szerint 2025-ben, vagyis Hamiltonnal egy időben érkezik Maranellóba.

Hamiltont a múltban számos alkalommal szóba hozták a Ferrarival, 2019-ben már arról pletykáltak, hogy a felek egyeztetnek az esetleges jövőbeni megállapodásról. Az olaszok elnöke, Jonh Elkann köztudottan rajongója a brit versenyzőnek, míg az F1-es alakulat élére tavaly kinevezett Frédéric Vasseur korábban már dolgozott együtt a hétszeres világbajnokkal (a GP2-ben Hamilton csapatfőnöke volt), és a mai napig jó kapcsolatot ápol vele.

Bár Hamilton a felröppenő híreszteléseket rendre tagadta, és több alkalommal is kijelentette, hogy pályafutását követően is a Mercedes kötelékében szeretne maradni, és a német márka nagykövete szeretne lenni, azt elismerte, már ő is eljátszott a gondolattal, hogy magára öltse az ikonikus piros versenyruhát.

Érdekesség, hogy a brit gyermekkori hőse, Ayrton Senna a Ferrari színeiben szerette volna befejezni a pályafutását, erről a maranellóiak korábbi elnöke, Luca di Montezemolo beszélt a brazil legenda halálának huszadik évfordulóján, és Jean Todt is elismerte, hogy 1995-re ajánlatot tett az 1994-es San Marinó-i Nagydíjon tragikus körülmények között életét vesztő versenyzőnek.

Hamilton az eddigi karrierje során 332 versenyen rajtolt el, 104 alkalommal szerezte meg a pole pozíciót, 197-szer állhatott fel a dobogóra, és 103-szor ünnepelhetett annak felső fokán, míg a Ferrari a fennállása során 249 rajtelsőséget, 807 pódiumot, illetőleg 243 győzelmet számlál. 

A Mercedes vagy a Ferrari vág neki jobb formában a 2026-os nagy szabályváltoztatásoknak? (Fotó: AFP)

Hamilton váratlan átigazolásával visszafordíthatatlanul elindult a tánc a pilótapiacon, hiszen a Red Bull mellett (Sergio Pérez szerződése lejár az év végén) egy másik élcsapatnál is felszabadult egy ülés 2025 előtt. Nagy kérdés, ki válthatja a hétszeres vb-elsőt a Mercedesben: az egyik opciót Sainz jelentheti, ám a spanyolt korábban a 2026-tól Audi néven induló Sauberrel is összeboronálták már. A kétszeres futamgyőztes mellett a jelenleg Williamsszel versenyző Alexander Albon is jó esélyekkel pályázhat Hamilton megüresedő helyére, de az sem kizárt, hogy a fiatal protezsált, Kimi Antonelli kap lehetőséget, ha jól teljesít az F1 előszobájának számító Formula–2-es bajnokságban az idén.

Ezen felül Fernando Alonso szerződése is lejár az Aston Martinnal a mostani esztendő végén, így az is elképzelhető, hogy a mezőny rangidős pilótája lesz George Russell csapattársa, ezt a feltételezést tovább erősíti, hogy egyes híresztelések szerint Wolff már fel is vette a kapcsolatot a kétszeres bajnokkal. Emellett nem szabad elfeledkezni Mick Schumacherről sem, aki azon túl, hogy az idén a hosszútávú gyorsasági autós világbajnokságban (WEC) az Alpine színeiben indul, továbbra is a Mercedes tartalék pilótája, s bevallottan azon dolgozik, hogy jövőre visszatérhessen az F1-es mezőnybe.

Alonso mellett a mezőny nagy részének ugyancsak lejár a szerződése 2024 végén, csak Max Verstappen (Red Bull, 2028), Russell (Mercedes, 2025), Leclerc (Ferrari, ismeretlen), Lando Norris (McLaren, ismeretlen), valamint Oscar Piastri (McLaren, 2025) rendelkezik a következő évre is érvényes kontraktussal, ami mindenképpen érdekes mozgolódást ígér a rajtrácson. 

Ami az előttünk álló idényt illeti, a Ferrari február 13-án, míg a Mercedes egy nappal később leplezi le a 2024-es versenygépét, a kollektív tesztet február 21. és 23. között rendezik, míg a bajnokság március 2-án rajtol Bahreinben. 
 

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik