Wágner Ádám jegyzete, javaslata Szalai Lászlónak Wágner Ádám jegyzete, javaslata Szalai Lászlónak
Folytatva, a délutáni bejegyzésemet, amelyben az angol és a magyar edzőképzés szösszenetnyi összehasonlításáról és az óriási kontrasztról írtam, a rendrakás okán egy szakmai felvetésem lenne.
Mint mondtam, mindent gyűjtök, amit az elmúlt években lehetett.
Szeretnék bemutatni egy élő példát arra, hogy micsoda különbségek lehetnek hatalmon lévő edzőképző vezetők szubjektív gondolatisága között. És ez által, a hallgatók, akik mondjuk 2005-ben végeztek az UEFA "B" tanfolyamon, és akik 2014-ben fognak, mennyivel más "agyú", "gondolatiságú" edzők lesznek (és mennyivel mást kapnak a pénzükért).
Nézzük, az általam kapott (Both József vezetésű) UEFA "B"-licences tanfolyam szerinti edzés felépítését, mondjuk 2006-ból:
1. Bemelegítés: labdás koordináció háromszög, négyzet, vagy rombusz alakzatban; ha párharc az edzés anyaga, akkor azt előkészítő bemelegítés.
2. Célkitűzés I. (tanulási rész): alap játékforma tanulás és hibajavítás célzattal. (valamilyen kis játék oktató jelleggel)
3. Célkitűzés II. (hasznosítási rész): mérkőzésforma ismétlés és alkalmazás célzattal.
4. Levezetés
Nézzük, a nem általam kapott (Szalai László és Liszkai Dezső vezetésű) UEFA "B"-licences tanfolyam szerinti edzés felépítését, mondjuk 2014-ből:
1. Bemelegítés: labdás ügyességi feladatok, labdaérzékelés
2. Fő rész I: gyakorlás területben
3. Fő rész II.: gyakorlás kijelölt iránnyal
4. Fő rész III.: gyakorlás passzív, majd aktív védővel
5. Fő rész IV: gyakorlás választással
6. Fő rész V.: gyakorlás összjátékban
7. Fő rész VI.: variációk játék formákban
8. Levezetés
Ez a két felosztás csak egy dolgot mutat. Mást kaptam a pénzemért 5 éve, mint kapnék ma. És káosz van a fejemben. Egyik elméletet sem minősítem. Mind a kettő lehet jó.
Mind a kettő analizáló gondolkodásmód. Az egyszerűtől haladva a bonyolultabb felé a játékot szétszedi elemekre, és az elemek megtanításánál különböző szinteket határoz meg.
És akkor álljon itt egy harmadik edzőtől egy más gondolatiság, aki nem az analizáló, hanem a szintetizáló elmélet híve, és nincs hatalmon. Kun István.
http://fociforradalom.blogspot.hu
Ez az edzésmódszer az egészből, a valóságból, azaz a játékból indul ki.
A dinamikus rendszerelmélet alaptétele szerint egy stabil fázisból egy magasabb szintű stabil fázisba egy instabil fázison keresztül vezet az út.
Ez tehát a szintetizáló szemléletmód edzésmódszertana.
Erre valók az edzésmódszerek, melyekkel ezt el lehet érni Kun István szerint:
1. A játék edzésmódszere.
2. Területváltásos edzésmódszer.
3. Alakzatbontó és építő formagyakorlatok edzésmódszer.
4. A szabad döntések módszere.
Szóval, kollégák! Nem az lenne a megoldás, ha összeülnének a szakembereink az MLSZ-ben, meghatároznának egy közös irányt, akár viták árán is, és végre egységesen indulnánk el egy úton?
Már csak azért is, mert enyhén szólva felháborítónak tartom, hogy azért nem vesznek fel tanfolyamokra, mert mást tanultam 6 éve, mint amiből ma felvételizek. És a gyerekek fejében pont ekkora a káosz a magyar pályákon, mint az edzésmódszertani elveinkben.
Szóval, Szalai Lászlóval mélységesen nem értek egyet abban, hogy szerinte nem kell szakmai csoportokat, például az utánpótlásban létrehozni, ahova bekerülhetne mindenki, aki szakértő, és közösen gondolkodnánk.