Eljött a kockáztatás ideje

HEGYI ANDRÁS, TÓTH ANITAHEGYI ANDRÁS, TÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2005.09.29. 02:51
Címkék
Négy nappal a Malajziai Nagydíj után csütörtöktől Katarban edzenek, szombaton pedig már ismét versenyeznek a világbajnoki mezőny tagjai. A sivatagi pályán nemcsak a hőség, hanem az aszfaltra folyamatosan felhordott homok is próbára teszi a versenyzőket, akik közül - hiába, közeleg az idény vége - sokaknak kockáztatniuk kell. Például a 125-ösök mezőnyében érmes álmokat dédelgető Talmácsi Gábornak.
Talmácsi Gábor négyfutamnyi bosszankodás után négy futamgyôzelemrôl álmodik, és bízik abban, hogy a hullámvölgyre hullámhegy következik
Talmácsi Gábor négyfutamnyi bosszankodás után négy futamgyôzelemrôl álmodik, és bízik abban, hogy a hullámvölgyre hullámhegy következik
dppi
Talmácsi Gábor négyfutamnyi bosszankodás után négy futamgyôzelemrôl álmodik, és bízik abban, hogy a hullámvölgyre hullámhegy következik
Talmácsi Gábor négyfutamnyi bosszankodás után négy futamgyôzelemrôl álmodik, és bízik abban, hogy a hullámvölgyre hullámhegy következik
Talmácsi Gábor négyfutamnyi bosszankodás után négy futamgyôzelemrôl álmodik, és bízik abban, hogy a hullámvölgyre hullámhegy következik
dppi
Talmácsi Gábor négyfutamnyi bosszankodás után négy futamgyôzelemrôl álmodik, és bízik abban, hogy a hullámvölgyre hullámhegy következik

A privát hondás Thomas Lüthi és a gyári KTM-es Mika Kallio egyszerűen faképnél hagyta üldözőit az elmúlt négy nagydíj során. Egyszer sem hibáztak, mindketten két-két első és második helyet mondhattak magukénak - azaz úgy tűnik, kettejük párharcából kerül ki az idei nyolcadliteres világbajnok. Érzi ezt Talmácsi Gábor is, akinek összetettbeli harmadik helye védelmében is úgy kell motoroznia a világbajnoki hajrában, mint amikor Olaszországban és Hollandiában nyert. A teher tehát nagy, de egy világbajnokjelöltnek sosem könnyű…

Talmának felemás emlékei vannak Katarból. Nem túl ütőképes Malagutijával tavaly könnyedén haladt az első tízben, megelőzte Lüthit is, ám karburátorgondok miatt fel kellett adnia a versenyt. Az idei KTM-je sokkal jobb, tavaly Kallio negyedikként ért be vele itt. Hármójukon kívül persze még sokan pályáznak az első helyre, például az olasz Mattia Pasini, aki az összetettben egyre erősebben támadja Talmácsit. A szintén olasz Marco Simoncelli is éremre hajt a végelszámolásnál, meglepetést szerezhet az egyre jobb formába lendülő Hector Faubel is, a kétszeres világbajnok Manuel Poggiali pedig karrierje legroszszabb nagydíját szeretné elfeledtetni: a tavalyi Katari GP-t egy sérülés miatt kihagyni volt kénytelen, amelyet egy fallabdameccsen szedett össze.

A MotoGP-ben már eldőlt a világbajnoki cím sorsa, ám izgalmakban így sem lesz hiány, igazi presztízscsata várható a pilóták, a motorgyártók és a gumiszállítók között. A hetedik vb-aranyát begyűjtő Valentino Rossi sem kíván a babérjain ülni, már csak azért sem, mert tavaly bukott Katarban, és ennek emlékétől szabadulni szeretne. A 2004-ben fölényesen nyerő Sete Gibernaunak is lenne miért hajtania, hiszen az idén ötször esett - legutóbb már tört-zúzott a boxában, és csúnyán összeveszett csapata tagjaival.

A 250 köbcentis kategóriában is lefutottnak tűnt a harc, ám váratlanul megváltozott a forgatókönyv: a Malajziai Nagydíjon a szinte sosem hibázó Daniel Pedrosa bukott (27 GP után először), így megnyílt az út Casey Stoner előtt. Az ausztrál nagyon jó formában van, amit nemcsak a fölényes sepangi győzelme, hanem nagyszerű sorozata is érzékeltet: pályafutása során először fordult elő, hogy egymást követő három nagydíjon dobogós lett.

5 kérdés, 5 válasz
Talmácsi Gábor szerint a hőség megnehezítheti a pilóták dolgát Katarban, no meg a sivatag, amely felől folyamatosan fúj a szél, finom homokréteget szállítva az aszfaltra.

- Megvolt az első taktikai megbeszélés?
- Igen. Elmondtam, mit szeretnék, megkaptam a pályarajzot kinyomtatva, rajta, hogy melyik kanyarban hányadik fokozatban kellene fordulnom a KTM-mel. Megnéztem, de pokoli a hőség, úgyhogy mást nem is nagyon csináltam szerdán.

- Milyen beállítások szükségesek erre az aszfaltcsíkra?
- Valószínűleg a tavalyiakat fogjuk használni, mert bár elkezdhetnénk állítgatni, semmi értelme sem lenne, mivel a pályaviszonyok egyik napról a másikra jelentősen megváltoznak. Biztos, hogy a későbbiekben nem lesz annyira poros-homokos a pálya, mint most.

- Kaptak új alkatrészeket?
- Nem, ezek csak Ausztráliába érkeznek meg. Most mindössze annyit változtattunk, hogy egy kicsivel magasabb ülésszivacsot kértem, mert a lábam újabban elfárad a versenyek végére.

- Milyen eredményt vár?
- Jó lenne megnyerni mind a négy futamot. Komolyra fordítva: ha jó lesz a motor, és támadási pozícióban leszek, megpróbálok majd nyerni, hiszen matematikailag még mindig van esélyem a vébécím megszerzésére, de ha úgy érzem, hogy túlságosan sokat kellene kockáztatnom, akkor visszafogom magam, mert a harmadik helyet mindenképp szeretném megtartani.

- Az utóbbi négy futamon nem volt túl szerencsés.
- Hát nem. És mindig apróságokon múlt. De azt mondják, a hullámvölgy után mindig hullámhegy jön. Miért ne lehetne most négy jó versenyem?!

A vb élcsoportja
125 kcm:
1. Lüthi (svájci, Honda) 189 pont, 2. Kallio (finn, KTM) 181, 3. Talmácsi Gábor (magyar, KTM) 131, …25. Tóth Imre (magyar, Aprilia) 7
250 kcm: 1. Pedrosa (spanyol, Honda) 226, 2. Stoner (ausztrál, Aprilia) 188, 3. Dovizioso (olasz, Honda) 144
MotoGP: 1. Rossi (olasz, Yamaha) 261 (már világbajnok), 2. Biaggi (olasz, Honda) 159, 3. Capirossi (olasz, Ducati) 142
Tv: Eurosport, csütörtök, 11.45-15 (élő)
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik