A globális „Köszi,Anyu!” kutatáshoz 15 országban több mint 14 ezer édesanya töltötte ki a Procter&Gamble kérdőívét, közülük 7602 európai. A felmérés célja az volt, hogy kiderítse milyen a világ különböző pontjain anyának lenni. A kérdőív a P&G 2016-os Riói Olimpiai Játékok alkalmából újraindult „Köszi, Anyu!” kampányának része.
A globális kutatásából megtudhattuk, hogy a nőknek napjainkban erősebbnek kell lenni, mint valaha ahhoz, hogy a modern anyaság feladatait sikeresen ellássák. Hiszen egy gyermek megszületését követően a nők élete alapjaiban változik meg, a mindennapi kötelességek mellett anyaként számos új feladattal kell számolniuk. Ehhez gyakran olyan erőket kell mozgósítaniuk, amit korábban sosem tapasztaltak.
A kérdőívet kitöltő anyák 95%-a nem gondolta, hogy valójában mennyi kihívás vár rájuk anyaként. 81%-uk szerint leginkább a türelmüket kellett megerősíteni, 56% gondolta úgy, hogy a szervezőképesség az a tulajdonság, amit fejleszteni kellett.
Ezek az adatok részben tükrözik a magyar édesanyák válaszait is: 80%-uk elismerte, hogy nagyobb türelemre volt szükségük az élsportoló gyermekük neveléséhez. A humor fejlesztése is fontos volt számukra, valamint nagy kihívást jelentett, hogy érzelmileg mindig erősek maradjanak, akkor is, amikor különböző nehézségek elé állítja őket az élet, hiszen az anyák tetteikkel, hozzáállásukkal mutatnak életreszóló példát gyermekeiknek.
A szülőkre még több feladat hárul, amikor gyermekeik iskolaidőn kívüli tevékenységeket folytatnak, például ha valamilyen sportot űznek, nyelv- vagy zenei órára járnak. A magyar anyák 53%-a maximum 1 fő segítségre számíthat, amikor a gyermekekkel vagy a háztartással kapcsolatos feladatok elvégzéséről van szó.
A kutatás szerint édesapák többnyire az élsportra nevelésért, a sporton kívüli jövőre való felkészítésért és a versenyekre járásért felelősek ezekben a sportos családokban, de előfordul, hogy nagyszülők vagy más rokonok is besegítenek.
A gyakorlati teendők mellett fontos a lelki támogatás is: a nagy versenyek előtti időszakban az édesanyák kétharmada gondosan igyekszik megkímélni gyermekét minden olyan dologtól, ami nem kapcsolódik a sporthoz, hogy ezzel is segítse a kitűzött célok elérését.
A Procter & Gamble rendezvényén Jakupcsek Gabriella Hosszú Katinkával és édesanyjával, Barbarával, a „Köszi, Anyu!” kampány idei nagyköveteivel, valamint dr. Lénárt Ágota sportpszichológussal is megvitatta kutatás eredményeit az apai oldalt képviselő Győrfi Pál Országos Mentőszolgálat szóvivő, négy gyermekes családapa részvételével.