Nyerő páros – S. Tóth János publicisztikája

S. TÓTH JÁNOSS. TÓTH JÁNOS
Vágólapra másolva!
2020.06.06. 23:07

Amilyen boldogan ünnepelték csapatuk diadalát a február eleji Super Bowlban a Kansas City drukkerei, annyira szívtépő volt a vesztes San Francisco rajongóinak a miami mérkőzés. Ám a Chiefs és a 49ers hívei abban egységet alkottak, hogy amikor a bajnokcsapatra hullni kezdett a konfettieső, s a nyertes fél irányítója, Patrick Mahomes elordította magát, „Megyek Disney Worldbe!”, az összes lelátón tapsoltak. Utóbb a kansasi quar­terback megemlítette, ez volt az a néhány szó, amit egész életében szeretett volna belebömbölni a mikrofonokba.

A bűvös mondat eredetileg reklámszlogen, amellyel a Walt Disney cég kaliforniai és floridai élményparkjait népszerűsítette. Az ötlet a cégelnök Michael Eisner feleségének fejéből pattant ki. A házaspár 1987 januárjában együtt vacsorázott a Földet leszállás nélkül először körberepülő Dick Rutannal és Jeana Yeagerrel. Jane Eisner „Hogyan tovább?” kérdésére Rutan azt felelte „Nos, elmegyünk Disneylandbe”, amit az asszony rendkívül szellemesnek talált, s azt javasolta férjének, építsenek reklámkampányt e mondatra. Már az az évi Super Bowl után megkapta a folytatást firtató kérdést a győztes New York Giants irányítója is, Phil Simms pedig rávágta: „Elmegyek Disney Worldbe.” Igaz, nem volt teljesen spontán a reakciója, a cég 75 ezer dollárral honorálta szolgálatát... A szlogen azóta önálló életre kelt, más major sportok bajnokai is átvették, mi több, 2020-ra sportági jelmondattá vált. Elsősorban az észak-amerikai kosárlabdaliga (NBA) tűzheti zászlajára, amely csütörtökön hagyta jóvá hivatalosan, hogy a koronavírus-járvány miatt március 11-én félbeszakított 2019–2020-as bajnoki idényét a Disney Worldben fejezi be.

Lássuk be: a floridai Orlandóhoz közeli Lake Buena Vistában 1971. október 1-jén megnyitott Walt Disney World neve hallatán elsőre nem a kosárlabda, de még csak nem is a sport jut eszünkbe. Pedig ehhez a több mint tízezer hektáros (majdnem kétszer akkor terület, mint amelyen New York ikonikus városrésze, Manhattan elterül) élményparkrendszerhez hozzátartozik a 89 hektáros ESPN Wide World of Sports sportkomplexum is, amely ideális átmeneti fővárosa lehet az NBA-nek. A liga, amelynek elemi érdeke a bajnokság megmentése, persze jó néhány lehetséges helyszínt feltérképezett. Így szóba jött a szintén floridai IMG Academy is, amelynek híres részlege a Nick Bollettieri-teniszközpont, ám végül két név maradt a kalapban: Las Vegas és Disney World. A döntésnél a biztonság mellett a költségekre is tekintettel volt az NBA, s persze az sem volt elhanyagolható szempont, hogy a Disney a kosárlabdaliga egyik legfontosabb üzleti partnere. Évente 1.4 milliárd dollárt áldoz arra, hogy a sorozat meccseit műsorra tűzhesse az általa tulajdonolt ESPN és ABC televíziós csatorna. Disney World rutinos rendező: többször adott otthont a 13 és 14 éves fiú és lánykosarasoknak kiírt Jr. NBA Global Championship világfesztiválnak, ahogy az Amateur Athletic Union, az amatőr sportot irányító szervezet kosárlabdatornáinak, valamint a sportági egyetemi-főiskolai eseményeknek is.

A folytatás 22 együttest terel össze Floridában, az ESPN Wide World of Sports területén pedig kényelmesen elfér ennyi vendég. Különösen úgy, hogy egy-egy delegáció létszámát harmincötben – beleértve a játékosokat is – maximálnák, ami jócskán elmarad a koronavírus előtt szokásos, félszáznál is népesebb utazótársulatoktól. Az 1997-ben megnyílt sportkomplexumban az éttermek és a 18 szálloda mellett futball-, röplabda-, softball-, atlétikai és 9500 férőhelyes baseballpálya is található (utóbbi két évtizede nyári edzőtábora az Atlanta Braves MLB-együttesének), helyszíne a Disney World-maratoninak, de főképp utánpótláskorú sportolók fogadására rendezkedett be, a sportturizmussal „márkahűségre” is szoktatva az amerikai tinédzsereket. „A sportoló fiúknak és lányoknak vannak testvérei, anyukájuk, apukájuk, néha a nagyszülők is elkísérik őket Disney Worldbe, ami remek családi program” – vallott őszintén az árukapcsolásról Faro Kelly, az ESPN Wide World of Sports alelnöke. A sportközpont látogatottsága a 2007-es esztendei 1.2 millió vendégről tavaly kétmillióra emelkedett, s ez még akkor sem csekély növekedés, ha Disney World leghíresebb látványosságát, a Magic Kingdomot évente 21 millióan keresik fel.

Az NBA szempontjából jelen esetben sokkal fontosabb az a három csarnok, amelyben összesen húsz kosárlabdapálya várja a csapatokat. A sorozat ottani folytatása persze a Disneynek sem jön rosszul, hiszen a pandémia miatt csak a Disney Worldből 43 ezer dolgozót volt kénytelen szabadságolni. Noha az Egyesült Államok nem jeleskedett a koronavírus-járvány kezelésében, a szórakoztatóközpontot július közepén szeretnék újranyitni. A kosarasok jelenlétének felbecsülhetetlen a marketingértéke, hiszen azt üzeni, hogy a komplexum kockázatmentesen látogatható. Nem is beszélve arról, hogy a floridai kitelepülésre a liga várhatóan több tízmillió dollárt áldoz majd. A Disney World ugyanis nem olcsóságáról ismert, s persze az NBA-ben szereplők sem a diákszállók színvonalához szoktak, különösen nem a topjátékosok. Márpedig a Disney's Grand Floridian hotelben napi 1150 dollár (350 ezer forint) a legpuccosabb szoba, igaz, a Fort Wildernessben már 102 dollárért (31 ezer forint) is lehet aludni. Aligha képzelhető el persze, hogy a csapatdelegációk tucatnyi helyre szóródjanak szét, esélyesebb, hogy a liga egy-két nívós épületet bérel ki. A Four Seasons például igazán exkluzív szolgáltatásokat kínál, ráadásul egymaga 443 szobát tud felkínálni.

S ha már a pénz: az ESPN-csatorna, amelyet 80 százalékban a Walt Disney Company tulajdonol, a becslések alapján 481 millió dollár hirdetési pénzt bukna el, ha az NBA-idény valamiért mégsem folytatódna, s nem rendeznék meg a rájátszást sem. Az érdekek tehát egybefonódnak, vagy ahogyan Richard Lapchick, a University of Central Florida sportüzleti menedzsmentprogramjának igazgatója fogalmazott: „Ez igazi win-win helyzet, vagyis ez egy nyerő páros.” S valóban, ha a floridai karanténba bevonuló 22 csapat eljut a hetven alapszakaszmeccsig, azzal teljesítik vállalásukat, s hozzáférhetnek a televíziós jogdíjakhoz (a bajnokság félbeszakításakor az alapszakasz mérkőzéseinek nagyjából 80 százalékát rendezték meg).

A veszteségek leszorítására (vagy legyen félig tele a pohár: a bevételek maximalizálására) tehát elkészültek a forgatókönyvek, ezekből azonban hiányoznak a helyszíni nézők, a találkozókat ugyanis zárt kapuk mögött tartják. A drukkerek nélküli sportüzlet alapesetben tipikus fából vaskarika, igaz, Európában a szurkolói rendbontások miatt nem példa nélküli az üres lelátó előtti játék – az észak-amerikai profi ligáknál azonban ez idáig testidegen volt. Pontosabban egy alkalommal előfordult, mégpedig 2015. április 29-én, amikor a Baltimore Orioles baseballcsapata így fogadta a Chicago White Soxot, mert a marylandi városban zavargások voltak. A meccs szereplői a mai napig borzongva idézik fel, milyen félelmetesen csendes volt a Camden Yards-stadion. „Nem ez a módja annak, ahogy történelmet szeretnél írni” – jegyezte meg Chris Davis, aki a first baseman pozíciójában játszott az Oriolesban. E mérkőzés el is indított egy vitát arról, mennyire lehet fenntartani a játékosok motivációját és a tévénézők érdeklődését, ha elpárolog a sport visszatérésének újdonsága, s hetekig, hónapokig csak a baseballütők csattogása vagy a kosárlabda pattogása jelenti a háttérzajt. Hiszen a sportolóknak már az adrenalinfröccsel ér fel, amikor klubmezbe öltözött, kipingált arcú embereket látnak a nézőtéren, akiknek rosszalló morajlása vagy lelkes ünneplése közvetlenül befolyásolhatja a mérkőzés alakulását. S persze felvetődhet a kérdés: ha a szurkolóknak nem biztonságos összegyűlni, miért kell a sportolóknak vállalniuk az egészségügyi kockázatot? Nem is beszélve a stábtagokról, így a vezetőedzőkről, akik közül az NBA-ben ketten, a houstoni Mike D'Antoni (69) és a San Antonió-i Gregg Popovich (71) javában benne vannak a koronavírus szempontjából különösen veszélyeztetettnek számító 65 évnél idősebb korcsoportban.

A vita azonban eldőlt, a tulajdonosokat tömörítő Board of Governors 29 igen és egy nem szavazattal rábólintott az idény 22 csapatos folytatására, mégpedig július 31-től Disney World mesevilágában. Semmi pánik: a játékvezetőknek azért nem kell Mickey egérnek öltözve sípolniuk...

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik