VERSTAPPEN ÉS A RED BULL SZINTE TÖKÉLETES ÉVE
A nagy port kavaró 2021-es idényzáró után Max Verstappen 2022-ben magabiztosan, több futammal a szezon vége előtt biztossá tette második világbajnoki címét. Ahogyan arra számítani lehetett, a következő idény is a Red Bull és kifejezetten Verstappen dominanciájával indult – igaz, az első négy versenyből kettő végén Sergio Pérez ünnepelhetett a dobogó tetején.
A mexikói pilóta számára alighanem a szezon eleje hozta a legjobb pillanatokat, ugyanis később nemhogy győzelemig nem jutott, sokszor a dobogós helyezések, illetve az időmérők harmadik szakaszába való bejutás is nehezen jött össze neki. Verstappen sikereivel azonban a Red Bull így is kivételes eredményekkel és több rekord megdöntésével zárta a 2023-as évet.
Az immár háromszoros világbajnok az idén valódi rivális nélkül maradt, ugyanis bár a Ferrari olykor – különösen az időmérőkön – harcba tudott szállni ellene, a 22-ből 19 futamon Verstappent intette le elsőként a kockás zászló. A holland elképesztő győzelmi sorozata és Pérez két diadala azt jelentette, hogy az idén csupán egyszer fordult elő, hogy nem Red Bull-versenyző győzelmével ért véget egy futam.
Verstappenen és Pérezen kívül csupán Carlos Sainz Jr. tudott nyerni 2023-ban – a Ferrari spanyol versenyzője a Szingapúri Nagydíjon diadalmaskodott. Részletes összefoglalónkat és elemzésünket az idei szezonról az oldalsó linkre kattintva találják!
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 19 | 21 | 22 | 9 | 575 |
2. | Sergio Pérez | 2 | 10 | 20 | 2 | 285 |
3. | Lewis Hamilton | - | 6 | 22 | 4 | 234 |
4. | Fernando Alonso | - | 8 | 21 | 1 | 206 |
5. | Charles Leclerc | - | 6 | 17 | - | 206 |
6. | Lando Norris | - | 7 | 16 | 1 | 205 |
7. | Carlos Sainz Jr. | 1 | 3 | 21 | - | 200 |
8. | George Russell | - | 2 | 20 | 1 | 175 |
9. | Oscar Piastri | - | 2 | 13 | 1 | 97 |
10. | Lance Stroll | - | - | 13 | - | 74 |
11. | Pierre Gasly | - | 1 | 13 | - | 62 |
12. | Esteban Ocon | - | 1 | 13 | - | 58 |
13. | Alexander Albon | - | - | 8 | - | 27 |
14. | Cunoda Juki | - | - | 5 | - | 17 |
15. | Valtteri Bottas | - | - | 4 | - | 10 |
16. | Nico Hülkenberg | - | - | 2 | - | 9 |
17. | Daniel Ricciardo | - | - | 1 | - | 6 |
18. | Csou Kuan-jü | - | - | 3 | - | 6 |
19. | Kevin Magnussen | - | - | 3 | - | 3 |
20. | Liam Lawson | - | - | 1 | - | 2 |
21. | Logan Sargeant | - | - | 1 | - | 1 |
1. | Red Bull-Honda RBPT | 860 |
2. | Mercedes | 409 |
3. | Ferrari | 406 |
4. | McLaren-Mercedes | 302 |
5. | Aston Martin-Mercedes | 280 |
6. | Alpine-Renault | 120 |
7. | Williams-Mercedes | 28 |
8. | AlphaTauri-Honda RBPT | 25 |
9. | Alfa Romeo-Ferrari | 16 |
10. | Haas-Ferrari | 12 |
2023-BAN SEM MARADTAK EL A MAGYAR SIKEREK
2022 októberében, két fordulóval az idény vége előtt jelentették be, hogy év végén megszűnik a túraautó-világkupa (WTCR), ám akkor még nem lehetett tudni, hogy lesz-e folytatás a nemzetközi túraautó-versenyzés ezen ágán. Később kiderült, hogy Michelisz Norberték sorozatának helyét egy igencsak eltérő lebonyolítású széria, a TCR World Tour veszi át.
Ami az új sorozat koncepcióját illeti, a (WTCR-ből jól ismert) mezőny nem saját rendezésű versenyeken csapott össze, hanem különböző TCR-szériákhoz futamaihoz csatlakozva hirdetett bajnokot az idény végén. A versenyzők négy kontinensen vívták meg futamaikat – többek között a TCR Europe, a TCR South America, illetve a TCR Australia bajnokságainak egyes versenyein.
A legjobbnak Michelisz bizonyult, aki 2019 után ismét a bajnoki címig jutott a nemzetközi túraautó-versenyzés egyik csúcsán. A magyar pilóta győzelemmel kezdte a 2023-as szezont, majd később további három diadalt aratott, és 10 ponttal előzte meg a kétszeres WTCR-bajnok Yann Ehrlacher-t a pontversenyben.
1. | Michelisz Norbert | 440 pont |
2. | Yann Ehrlacher | 430 pont |
3. | Rob Huff | 414 pont |
4. | Néstor Girolami | 347 pont |
5. | Frédéric Vervisch | 341 pont |
Hazai szempontból nemcsak Michelisz bajnoki címének örülhettünk az idén, ugyanis a kamion Európa-bajnokság (ETRC) 2023-as szezonja is magyar sikert hozott. Kiss Norbert ismét lenyűgöző idényt teljesített – a 32 futamból 22-őt megnyert és több mint 100 pontos előnnyel szerezte meg ötödik Eb-címét.
A bajnokság végeredménye:
1. Kiss Norbert (magyar, Révész Racing) 419 pont
2. Jochen Hahn (német, Team Hahn Racing) 314 pont
3. Sascha Lenz (német, SL Apollo Tyres Trucksport) 274 pont
A FORMULA–E-S VB-CÍM F1-ES BEUGRÁST ÉRT
Kissé átalakult a mezőny a Formula–E 2023 idényére. Egyrészt az idén debütáltak a harmadik generációs autók, illetve címvédésre egyáltalán nem lehetett számítani, ugyanis az elmúlt két év világbajnoka, a Mercedes 2022 végén elhagyta a sorozatot. Az istállót a McLaren vette át, amely az újonc Jake Hughes révén pole pozícióig, René Rastnak köszönhetően pedig dobogós helyezésig jutott debütáló szezonjában.
Ami azonban a világbajnoki címet illeti, az idény inkább az Andrettiről és az Envisionről, illetve a Jaguarról és a Porschéról szólt, amelyek közül végül előbbi kettő egy-egy versenyzője szállt harcba a pilóták közötti elsőségért.
Jake Dennis győzelemmel kezdte az idényt, ám a mexikóvárosi diadala után hónapokig nem tudott nyerni, és egyébként összesen kétszer ünnepelhetett a dobogó tetején 2023-ban. Bajnoki riválisa, Nick Cassidy négy győzelemmel zárta a szezont, amely azonban Dennis számára alakult kiegyensúlyozottabban, s végül a brit versenyzőé lett a 2023-as világbajnoki cím.
Dennis számára – aki évek óta a Red Bull F1-es csapatának fejlesztőversenyzője – a vb-siker kinyitott néhány ajtót, ugyanis azóta a királykategória egyik versenyhétvégéjén is vezethetett. A 28 éves pilóta az idényzáró Abu-dzabi Nagydíj első szabadedzésén vihette pályára az egyik Red Bullt.
1. | Jake Dennis | 229 pont |
2. | Nick Cassidy | 199 pont |
3. | Mitch Evans | 197 pont |
4. | Pascal Wehrlein | 149 pont |
5. | Jean-Éric Vergne | 107 pont |
VIHAR ELŐTTI CSEND AZ ÚJ GENERÁCIÓ SZÁMÁRA?
Azon versenyzők számára, akik már eljutottak az autósport magasabb kategóriáiba, a végső cél mindenképpen a Formula–1, ám először fordul elő a királykategória történelmében, hogy a mezőny összetétele változatlan marad két idény között. Ez azt eredményezi, hogy akár a betétsorozatok, akár más szériák tehetségeinek várniuk kell az F1 vezető útjukon.
2025-ben azonban nagy mozgás következhet, ugyanis a mezőnyből összesen 13 pilóta szerződése jár le, így többek között Charles Leclerc, Sergio Pérez, Fernando Alonso és Carlos Sainz Jr. jövője is kérdéses – igaz, a fiatal generáció vélhetően nem őket váltja a királykategóriában.
Ami az F1 betétsorozatait illeti, a Formula–2-ben Théo Pourchaire és Frederik Vesti az utolsó futamig nagy csatát vívott a bajnoki címig, amit előbbi hódított el. Egy kategóriával „lejjebb”, a Formula–3-ban Gabriel Bortoleto nagyobb fölénnyel bizonyult a legjobbnak. A brazil versenyző már az utolsó versenyhétvége időmérőjén biztossá tette bajnoki címét, és jövőre már az F2-es mezőnyt erősítheti.
A 2023-AS IDÉNY BAJNOKAI A KIEMELT NEMZETKÖZI AUTÓSPORT-SZÉRIÁKBAN:
FORMULA–1: Max Verstappen
FORMULA–2: Théo Pourchaire
FORMULA–3: Gabriel Bortoleto
FORMULA–E: Jake Dennis
DTM: Thomas Preining
INDYCAR: Álex Palou
NASCAR: Ryan Blaney
TCR WORLD TOUR: Michelisz Norbert
SUPER FORMULA: Mijata Ritomo
F1 ACADEMY: Marta García
RALI-VB: Kalle Rovanperä
RALIKROSSZ-VB: Johan Kristoffersson
WEC: Brendon Hartley, Sébastien Buemi, Hirakava Rjo
EXTREME E: Rosberg X Racing (Johan Kristoffersson, Mikaela Ahlin-Kottulinsky)
KAMION-EB: Kiss Norbert