Ha maradunk a címben jelzett kategóriánál, a fekete-fehér album oldalait lapozgatva egyebek mellett a következő megállapításokat tehetjük. Szép, ahogy Tass Olga olimpiai bajnok tornásznő kecsesen, könnyedén nyújtózik szabadgyakorlata közben. Szép, ahogy a Népligetben rendezett ifjúsági KISZ-versenyen szaladnak a régi fiatalok a tavaszi ébredő természetben. Szép, ahogy Papp László táncol bokszkesztyűvel, ütésre készen a fényképezőgép lencséje előtt. Szép, ahogy dagadnak a szélben a fehér vásznak a balatoni vitorlásversenyen. Szép, ahogy elkerekezik a biciklis mezőny a kőkorlát mellett a fonyód-bélatelepi körpályán. Szépek a száguldó motorosok, a hullámokat szelő evezősök, a labdáért ádáz harcot vívó futballisták, a nyílvesszőt elengedni készülő íjásznők és a pilisi Szőke-forrás gyalogösvényét taposó kirándulók is.
De szép a panorámaképen bemutatott, tömött Népstadion is, eszünkbe juttatja Móricz Zsigmond Negyvenezer ember című elbeszélését az 1927-es – Üllői úti stadionban rendezett – magyar–osztrák válogatott találkozóról (5:3). „Én nagyon ritkán voltam ilyen mérkőzésen, s álmélkodva és gyönyörködve néztem az emberfejekből szőtt függönyt, amely körülvette az ovális pályát. A tribünök rendkívül csúf reklámpántlikái között hihetetlen szőnyeg volt ez; lobogó, szikrázó, ujjongó arcokból tömöttre vert szőnyeg, amely mintha egy titokzatos szél korbácsolta volna, állandó hullámzásban volt, s olykor egy egészen különös, csak a meccseken hallható ujjongásban orgonázott. Nagyon szép az ember ilyen tömegben. Színházban szembefordulni vele, a telt nézőtérnél nincs szebb kép a világon. A szembenéző arcok, a szemek sugarából szőtt reflektor fénykévék. Egy jelenség, egy egyéniség, amely annyi ezer és ezer külön életből teljesen egy gyermeki ártatlansággá verődik össze: ez feledhetetlen valami, negyvenezer ember incarnatiója egy gyermekké.”
A könyv szövegeit a kitűnő tollú, a képi élmény mellé a betűket kellő visszafogottsággal adagoló Peterdi Pál írta, a fényképek készítői között pedig a magyar sportfotózás történetének olyan kiemelkedő alakjait találjuk, mint például Almási László, Hemző Károly vagy Komlós Tibor. Az előszót is élvonalbeli vendégszerző jegyezte, Mező Ferenc sporttörténészt, az 1928-as amszterdami olimpia irodalmi vetélkedőjének bajnokát aligha kell bemutatni a magyar sportmúlt ismerőinek. Írásában a szépség fogalma kapcsán ókori párhuzamot említ, és a vonatkozó részt cikkünk zárásaként jó szívvel idézzük, ennél pontosabb szellemi vonalvezetőt aligha találnánk a könyv értelmezéséhez. „Az ógörög világnak volt egy tömör kifejezése: kalokagathia. Testi és lelki szépség – ezt jelentette. Ez volt a nevelés célja az iskolákban és erre törekedett a gymnasionok, stadionok és palaistrák sokféle oktatója is. A testi és lelki kiválóság megtestesítőjét látta a görögség Praxitelesnek egyetlen eredetiben ránk maradt Hermesében, a testi kultúra védőjét ábrázoló márványszoborban. De az ókor hét csodája közé sorolták Pheidias Zeus-szobrát is. Dio Chrysostomos, az I-II. század »aranyszájú« szónoka írta, hogy »aki szemben áll ezzel a szoborral, megfeledkezik az emberi élet minden szenvedéséről...«”
(Peterdi Pál: Sport és szépség, Sport Lap- és Könyvkiadó, 1958)
Komárom Zolija – új portrékönyv az Aranycsapat legendás balszélsőjéről |
A „Törekvés Kosice” kora – gazdagon illusztrált könyv Kassa sportéletéről |
(A cikk a Nemzeti Sport szombati melléklete, a Képes Sport 2023. február 18-i lapszámában jelent meg.)