Született: 1952. augusztus 17., Rio de Janeiro |
Nemzetisége: brazil |
Sportága: Formula-1 |
Csapatai: Ensign, BS Fabrications McLaren (1978), Brabham (1978–1985), Williams (1986–1987), Lotus (1988–1989), Benetton (1990–1991) |
Versenyek: 204 |
Győzelmek: 23 |
Pole pozíciók: 24 |
Dobogós helyek: 60 |
Leggyorsabb körök: 23 |
Vb-címek: 3 (1981, 1983, 1987) |
„Ő meghalt, én élek” – mondta Nelson Piquet a Nemzeti Sportnak adott interjújában, amikor arról faggattuk, miért hangoztatja lépten-nyomon, hogy jobb volt Ayrton Sennánál.
És fájdalom, ez még nem is a legbotrányosabb megnyilvánulásai közé tartozik… A 70. életévét augusztus 17-én betöltő brazil pilóta a Formula–1 történetének egyik legellentmondásosabb világbajnoka, mivel a pályán nyújtott teljesítményéért csak szuperlatívuszokban zenghetünk róla, sokkoló nyilatkozatai miatt azonban az évek során szép lassan elszigetelődött. A közvélemény számára az utolsó csepp a pohárban egy idén júniusban nyilvánosságra került rasszista színezetű nyilatkozata volt Lewis Hamiltonról, amely után a sportág szereplői egy emberként ítélték el, az F1 irányítói pedig állítólag ki is tiltották a nagydíjakról. Szomorú mindezt leírni arról a versenyzőről, aki a sorozat (egyik) aranykorában, az 1980-as években halmozta a sikereket olyan klasszisok mellett, mint Alain Prost, Niki Lauda, Nigel Mansell, Keke Rosberg vagy a már említett Senna. Ha ehhez hozzávesszük a veszélyfaktort, és hogy akkoriban mennyivel többet nyomott a latban a pilóta, a három vb-címig jutó Piquet érdemei elvitathatatlanok.
NEM KÉRT A TENISZBŐL, ANYJA NEVÉN VERSENYZETT
Pedig kezdetben az sem volt magától értetődő, hogy autóversenyző lesz, sőt, jómódú családja sokkal szívesebben látta volna a teniszpályán. Édesapja, Estácio Goncalves Souto Maior megbecsült, neves orvos volt Brazíliában, és az 1960-as évek elején egészségügyi miniszterként is dolgozott. Négy gyerekének igyekezett mindent megadni és későbbi boldogulásukról gondoskodni, ezért is akarta a profi tenisz világa felé terelgetni legkisebb fiát, Nelsont, akiben egyértelműen mocorgott a tehetség. Családja segítségével tinédzserként az Egyesült Államokban csiszolgatta képességeit, kis idő után azonban elvesztette lelkesedését a sportág iránt, és inkább a gokartozás felé kezdett húzni – köszönhetően annak is, hogy Emerson Fittipaldi ebben az időszakban szerezte világbajnoki címeit az F1-ben.
Édesapja azonban hallani sem akart erről az „alantas” tevékenységről, így a fiú kénytelen volt édesanyja családnevét, a Piquet-t használni, nehogy kiderüljön, hogy rendszeres résztvevője a különböző regionális versenyeknek. Sokat meg is nyert közülük, igaz, szülei még tettek egy elkeseredett próbálkozást, és beíratták fiukat egyetemre, ahonnan aztán Nelson egy év után kibukott… Érezte, hogy az ő útja a versenyzés, amiben csak megerősítették a gokartban, majd a a Formula Vee-ben elért brazil bajnoki címei. Ilyen sikerek után Fittipaldi úgy vélte, a tehetségnek Európában is lehet keresnivalója, és miután ő már kitaposta az utat, azt javasolta Piquet-nek, tegyen próbát az öreg kontinensen.
A feltörekvő pilóta 25 éves korában, 1977-ben kelt át az óceánon, hogy a következő évben már a brit Formula–3-ban hívja fel magára a figyelmet. Mivel nemcsak gyors, de rendkívül intelligens is volt, folyamatosan azon törte a fejét, miként tudna előnyhöz jutni vetélytársaival szemben. Ennek köszönhetően jött rá, hogy ha saját kis sátrában megfelelő hőfokot generál, és előre felmelegíti versenyautója egyes részeit, de különösen az abroncsait, azzal már a rajtnál maga felé billentheti a mérleg nyelvét, és pontosan így is történt. A 26 versenyből 13-at megnyerve rekordszámú diadallal lett bajnok, amivel felkeltette az F1-es csapatok érdeklődését.
ÜSTÖKÖSKÉNT ROBBANT BE, HAMAR JÖTTEK A SIKEREK
Már ez év nyarán lehetőséget kapott a bemutatkozásra a Német Nagydíjon az Ensign színeiben, majd a privát BS Fabrications által üzemeltetett McLaren-autókkal is futott három versenyt, hogy az októberi Kanadai GP-re és a következő idényre Bernie Ecclestone kínáljon neki szerződést a Brabham-istállónál. Mély vízbe került a tehetséges brazil, hiszen 1979-ben a sportág egyik legnagyobb sztárja, Lauda csapattársaként kellett helytállnia – igaz, az autó notórius megbízhatatlansága miatt az egész gárda az évi teljesítménye értékelhetetlen volt.
Tanulóévnek mindenesetre megtette, és szükség is volt az akklimatizációra, mert Lauda váratlan visszavonulása után 1980-ra hirtelen Piquet lett a Brabham első számú pilótája, ezúttal ráadásul az autó teljesítménye és megbízhatósága is a legjobbak közé tartozott. Négy-öt évvel korábban még csak a televízión keresztül csodálta honfitársa, Fittipaldi F1-es sikereit, most pedig neki került elérhető közelségbe a világbajnoki diadal. Már a negyedik futamon, Long Beachben megszerezte első győzelmét, aztán végig kiélezett harcot vívott a Williams ausztrál pilótájával, Alan Jonesszal, aki csak az utolsó futamon tudta biztossá tenni ellene a vb-címet.
Piquet bizonyította, hogy készen áll a nagy áttörésre, ami a következő évben jött el. Ezúttal Carlos Reutemann keserítette meg életét a Williamsszel, sőt az évadzáró futamra az argentin érkezett meg egypontos előnnyel, de Piquet-nek végül Las Vegasban az ötödik hely is elég volt ahhoz, hogy királlyá koronázzák. A következő idényben aztán megint tragikus volt az autója megbízhatósága, de 1983-ra újra fordult a kocka. Rögtön az évadnyitót megnyerte, és bár ezután úgy tűnt, Prost és René Arnoux vív meg a vb-címért, Piquet elképesztő hajrával, az idény utolsó három futamán két első és egy harmadik helyet elérve mindkettejüket átugrotta, így elnyerte második bajnoki trófeáját.
BELHÁBORÚT SZÍTOTT, A 3. VB-CÍM LETT A JUTALMA
A Brabham ezután már nem tudta tartani a lépést a riválisokkal, miközben Piquet-t is kezdte egyre jobban megviselni az örökös utazgatás. Ezt azzal hidalta át, hogy vett egy magánrepülőgépet, és egyébként a mindennapokban is kifejezetten nagy lábon élt. Ez az életszínvonal azonban ennek megfelelő fizetést követelt meg, amit Ecclestone nem tudott előteremteni, így Piquet 1986-ra jóval több pénzért aláírt a Williamshez, amely megígérte neki Mansell-lel szemben a kiemelt pilóta státust. A csapat és a Honda ráadásul éppen meredeken felfelé ívelő szakaszban volt, így az új idényre a legerősebb csomaggal rukkolt ki. Csakhogy az idény előtt Frank Williams súlyos autóbalesetet szenvedett, hiányában pedig a brit istálló nem volt hajlandó vízhordó szerepkörbe kényszeríteni a honfitárs Mansellt.
A két pilóta viszonya elmérgesedett, Piquet minősíthetetlen megjegyzésekkel illette csapattársát, sőt Mansell feleségét is, és végül annyi pontot raboltak egymástól, hogy a Williams kilenc győzelme és sima konstruktőri vb-címe ellenére a nevető harmadik, Prost lett az egyéni világbajnok a McLarennel. A brazil pilóta megfogadta, a következő idényre konkrét háborús övezetté teszi a Williamst, amelyet minden lehető úton-módon próbált megosztani. Továbbra is nyilvánosan szidta Mansellt, sőt, egy asztalhoz sem volt hajlandó leülni vele, és harcát siker koronázta, mert 1987-ben csapattársát legyőzve megszerezte a harmadik vb-címét.
A folyamatos acsarkodás azonban őt is felőrölte, ráadásul akkorra a sikereknél sokkal jobban érdekelte a pénz, amelyből jócskán kapott a következő két évben az amúgy már hanyatló Lotusnál. Formula–1-es pályafutását 1990-ben és 1991-ben a Benettonnál zárta le, amelynek színeiben még nyert három futamot, de akkor már egyéb üzleti tevékenységei foglalkoztatták leginkább. Az F1 után még tett két sikertelen kísérletet az Indy 500-on, valamint a spái és a Le Mans-i 24 óráson is indult, az évezred végén azonban felhagyott a profi versenyzéssel. A 2000-es években fiai, Nelsinho, majd Pedro karrierje kapcsán láthattuk többet a paddockban, sértő, homofób, rasszista színezetű kijelentései miatt azonban Piquet aligha lesz egyhamar szívesen látott vendég az F1-es nagydíjakon – ha egyáltalán valaha…
NELSON PIQUET ÉS AYRTON SENNA CSATÁJA AZ 1986-OS MAGYAR NAGYDÍJON
(A cikk a Nemzeti Sport szombati melléklete, a Képes Sport 2022. augusztus 13-i lapszámában jelent meg.)