– A visszaszámlálás a végéhez közeledik: mit vár a napokon belül kezdődő futball Európa-bajnokságtól a Szerencsejáték Zrt.?
– Nagy ambíciókkal vártuk a múlt évet, ám a koronavírus-járvány miatt 2021-re kellett halasztani az Eb-t is. Ahogy „visszaépült” az élő sport, elképesztő növekedést tapasztaltunk a sportfogadásban, s mivel a kontinensviadalon a magyar válogatott is pályára lép, az idei legnagyobb aktivitással készülünk a torna egy hónapjára. Erre az évre a sportfogadási szegmenstől, amely már a bevételünk több mint felét adja, háromszázötven milliárd forintos forgalmat várunk. Sokan még manapság is lottótársaságként tekintenek a Szerencsejáték Zrt.-re, pedig inkább vagyunk már sportfogadást szervező cég.
– Lesznek-e kifejezetten az Eb-hez kötődő akcióik?
– Nagy kampánnyal készülünk, amely a magyar sport sikereire, az összetartozás érzésére fókuszál. Az Eb mellett az olimpia is nagyon fontos nekünk, hiszen stratégiai partnerei vagyunk az olimpiai és paralimpiai csapatnak is. A kampányban hét élsportolóval dolgozunk együtt: három válogatott labdarúgóval, Lovrencsics Gergővel, Sigér Dáviddal és Botka Endrével, az olimpikon vízilabdázó Varga Dénessel és Keszthelyi-Nagy Ritával, illetve a kézilabdázó Lékai Mátéval, valamint a paralimpikon Illés Fannival. Ők testesítik meg azt, mit is jelent nekünk a sport a sportfogadás szempontjából és felelős nemzeti vállalatként.
– Igaz, hogy mi, magyarok nagyon szeretünk játszani, fogadni?
– Annyiban feltétlenül, hogy a háztartások háromnegyede évtizedek óta játszik velünk évente legalább egyszer. A sportfogadás elsősorban a 18–34 éves fiatal férfiak játéka, de egyre több a női fogadó. Az e-sport esetében az arányuk már a húsz százalékot is eléri.
– Milyen hatással volt Covid a szerencsejáték-piacra?
– A 2020-as év első két hónapjában robbanásszerű növekedést tapasztaltunk, ám a járvány első két hete kilencven százalékos zuhanással járt a sportfogadás területén az élő sportesemények sorozatos törlése miatt. Azonnal át kellett szerveznünk a portfoliónkat. Olyan fogadási piacok kerültek képbe, mint például az ukrán tenisz vagy a nicaraguai futball, végül így sikerült harminc százalékra csökkentenünk a visszaesést. Kiderült, hogy a fogadóink az élményért játszanak, s e rendkívüli helyzetben eltekintettek attól, mennyire ismerik az újonnan kínált piacot.
– Feltűnt, hogy már a járvány első hulláma alatt igyekeztek az online térbe terelni a fogadókat.
– Korábban sohasem fordult elő a cég életében, hogy csakis a digitális csatornáinkat hirdettük, noha a lottózók nyitva maradtak. Felelős vállalatként azonban a biztonságos online-csatornákat helyeztük előtérbe a kommunikációnkban az első hullám idején. Ez olyan sikeresnek bizonyult, hogy az online sportfogadás aránya harmincról harminchat százalékra nőtt a teljes sportfogadási bevételen belül.
– Nem került-e veszélybe a részben viszonteladói rendszerű lottózók fennmaradása?
– Ez volt az egyik fő kihívás. Magyarországon működik az egyik legnagyobb kereskedelmi hálózat Európában, ám ennek kétezer-ötszáz pontja mikro- vagy kisvállalkozás. Ezek üzemeltetői jelentős financiális gondokkal néztek szembe. Ezért azonnal elindítottuk hálózatvédelmi és -fejlesztési akcióprogramunkat. Az idei év végéig hétmilliárd forintnyi többletforrást biztosítunk, s nemcsak a lottózóknak, hanem közvetlenül az ott dolgozó tízezer terminálkezelő alkalmazottnak is.
– Miként írta át az önök életét a pandémia?
– A cég elsősorban arra összpontosított, hogy garantálja a biztonságos munkahelyi környezetet és megteremtse az üzletmenet folytonosságát. Hozzá kellett szoknunk az otthoni munkavégzéshez is. Tavaly szeptemberben, a járvány második hulláma alatt százharmincezer munkavállaló bevonásával készült egy felmérés, és számunkra örömteli visszajelzés, hogy a legjobb nagyvállalati munkahely címét újra a Szerencsejáték Zrt. nyerte el Magyarországon.
– A jó munkahely mennyire sportos munkahely?
– Rendszeresen futunk, tekézünk, röplabdázunk, futballozunk és még sorolhatnám. A közelmúltban alakult meg a saját egyesületünk, így még szervezettebben sportolhatunk. Noha évekig röplabdáztam a KSI-ben és a BSE-ben, ma már a munkakörömből adódóan elsősorban a futásra tudok időt szakítani. Csaknem kétszáz kollégám fut rendszeresen. A járvány alatt mindenki maga teljesítette a penzumát az országos virtuális versenyeken, ezeket összegezve a Futacég ranglistáján jelenleg a harmadik helyen állunk.
– Visszatérve az üzletre: összességében miként vészelték át a pandémia hosszú hónapjait?
– A 2008–2009-es válságnál volt egy megtorpanás az árbevételünkben, ami 2010–2011 óta folyamatosan emelkedik. Ez az intézkedéseinknek köszönhetően a világjárvány közepette is folytatódott: a cég hatszázalékos növekedést produkált 2020-ban, 574 milliárd forintos árbevétellel. Idén kétszámjegyű növekedést várunk, és 650 milliárd forint feletti bevételt. Ebben a sportfogadás zászlóshajó lesz, a nemzetközi sportesemények akár tíz-húsz százalékkal is emelhetik e szegmens bevételét.
– Mennyire népszerű a kínálatukban a futball?
– Hatvanegy százalékát adja a teljes sportfogadásnak, s ez nyilván nő majd az Eb alatt. Az NB I is folyamatosan lépked előre a fogadási toplistán, immár a hatodik. Tovább élénkíti a magyar futball iránti érdeklődést, ha a klubcsapatok sikeresen szerepelnek az európai porondon. A Ferencváros Juventus elleni Bajnokok Ligája-csoportmeccsére befutó másfél millió fogadással rekordot döntöttünk! Csak összehasonlításként: a 2016-os Eb idején a csúcs egymillió fogadás volt. Azt tippelem, hogy az idei Eb-n a másfél milliós rekord is megdől a magyar válogatott meccsei kapcsán.
– A futballt manapság nemcsak a zöld gyepen, hanem a virtuális téren is játsszák.
– Valóban, a kínálatunkba tavaly augusztusban bekerülő e-sport az ötven sportágat tartalmazó listánkon jelenleg az ötödik-hatodik helyen áll, de tavaly novemberben volt egy hetünk, amikor a futball után a második helyet foglalta el!
– Innen egyenes út vezetett a Magyar E-sportszövetséggel, a Hunesszel kötött stratégiai partnerségig?
– A hagyományos sportszövetségekkel kialakított együttműködés mintájára a Hunesszel is hosszú távú megállapodást dolgoztunk ki. A Szerencsejáték Zrt.-nél a tizennégy legnépszerűbb videojátékra lehet fogadni, egyelőre nemzetközi versenyekre és mérkőzésekre. A közelmúltban próbaképpen beemeltünk a kínálatba egy magyar eseményt, a TippmixPro CS:GO Masters döntőjét, erre közel tizenötezren fogadtak. A magyar fogadók kicsit más attitűdöt mutatnak, mint a külföldiek: nálunk a szimulációs sportok, mint az NBA vagy a FIFA, viszik el a fogadások több mint kilencven százalékát, a stratégiai vagy kártyajátékok csak öt-hét százalékot vonzanak. De ahogyan a gamer célcsoportokat egyre inkább el tudjuk érni, ezek aránya növekszik majd. Az e-sport öt év alatt akár a tíz százalékát adhatja a sportfogadási bevételeknek.
– Az e-sport vagy a hagyományos sportok terepén kell-e nagyobb harcot vívniuk az illegális oldalakkal?
– Sokan azt gondolják, monopolhelyzetünk miatt könnyű a dolgunk. Valójában az online térben erősen jelen vannak a globális fogadási site-ok is, amelyek Magyarországon ugyan nem rendelkeznek működési engedéllyel, de a legújabb digitális technikákkal, magyar nyelvű oldalaikkal elérik az itteni fogadókat is. Versenyképes termékek fejlesztésével, versenyképes marketinggel tudjuk felvenni velük a harcot, és visszacsábítani a magyar fogadókat a legális sportfogadási piacra. Amikor tavaly márciusban kitört a világjárvány, az e-sportbevétel egyes site-okon negyvenszeresére nőtt, ez mutatja a területben rejlő elképesztő potenciált!
– Ebben a kiélezett versengésben miképp lehet megfelelni „a játék maradjon játék” irányelvnek?
– A felelős játékszervezés az egyik legfontosabb iránytű a Szerencsejáték Zrt.-nek, felülírja a profitelvárásokat is. Ezért is vagyunk teljesen mások, mint globális versenytársaink. Tavaly novembertől indult egy új, hosszú távú sportfogadási marketingkampányunk, ebbe most először került be kifejezetten a felelős játékszervezés üzenete. Szigorú audittal figyelik a tevékenységünket. Szinte százszázalékosan teljesítünk e teszteken, noha hetven is elegendő lenne a kiemelt felelős játékszervezési státushoz.
– A Szerencsejáték Zrt. a kiemelt labdajátékoknak is partnere. Mi a helyzet a futballon és e-sporton kívüli világgal?
– Öt látványsportszövetséggel működünk együtt több éve. Csaknem ezerötszáz mérkőzésen, különböző felületeken, százhuszonnégy klubcsapat s kilenc válogatott mérkőzésein jelenünk meg. Nagyon sikeresnek ítéljük az együttműködéseket, a pandémia alatt kölcsönösen törekedtünk arra, hogy ezek fennmaradjanak. Minden szerződést újratárgyaltunk, hogy teljesíthetővé váljanak, sok új digitális felületet és újraszervezett bajnokságot emeltünk be. Szurkolók nem lehettek a lelátókon, viszont a méréseink alapján jelentősen megnőtt a tévés nézettség. Az MTVA-t is elismerés illeti, hiszen jócskán emelte a közvetítései számát.
– Az Eb-n viszont végre telt ház lehet a Puskás Arénában. Ön milyen szereplést vár a magyar válogatottól?
– Talán sikerül a pontszerzés, bár ahogy Marco Rossi szövetségi kapitány mondta, ez tényleg bravúr lenne. Mégis bizakodó vagyok, 2016-ban ott voltam Lyonban, amikor a későbbi aranyérmes portugálok elleni döntetlenre felkapta a fejét a futballvilág. Ez a csapat bármire képes lehet, ha maga mögött érzi a szurkolótábora támogatását, erejét.
– S az olimpián?
– Milák Kristófot három éve támogatjuk, kezdetben feltörekvő géniusz volt, most már sikeres géniusz. Tőle több aranyat remélünk, s a budapesti vizes Eb fényében módosítanám is az előrejelzésemet: hét aranyat várok Tokióban, s ebben főszerep juthat az úszóknak.
(A cikk a Nemzeti Sport szombati melléklete, a Képes Sport 2021. május 29-i lapszámában jelent meg.)